tisdag 30 december 2014

Mer jul - julgodistävling

Så här med en dag till godo fick jag inskickat mitt recept till Arlas julgodistävling. Godiset hittade jag på inför förra julen då jag experimenterade en massa. I år var jag sugen på att testa med en annan glöggsmak men sen behöll jag den päronglöggen som jag är så förtjust i.

Päronbollar
500 gram mandelmassa
1 dl päronglögg, jag använder Saturnus
50 gram hackad mandel
200 gram mörk choklad, rättvisemärkt för annars gör godiset ont i hjärtat

Smula sönder mandelmassan, ju finare smulat desto mindre jobb sen. Slå över päronglöggen, rör om och rör sedan ned den finhackad mandel. Låt stå en stund, jag brukar låta det stå i kylen över natten. Rör sen så att allt är väl blandat. Forma bollar, fuktiga händer underlättar. Lägg bollarna i en form som du får in i frysen, frys bollarna så de blir fasta nog att doppa i choklad. Smält 133 g mörk choklad, gärna över vattenbad då det underlättar chokladdoppningen. Tag kastrullen från plattan, bryt resterande 67 g choklad i småbitar och rör ned i den smälta chokladsmeten. Detta för att godiset ska kunna vara framme utan att chokladen smälter bort. Tag fram några bollar i taget och doppa dem snabbt i den smälta chokladen. Lägg på bakplåtspapper och låt stelna i kylen.

Smakar sedan bäst rumstempererade.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett avtryck.