måndag 29 december 2014

En studie i gröntgultbrunt



Jag fick ett pussel i julklapp. Förvånad blev jag för jag har inte pusslat på sådär trettio år. Av samma orsak blev jag glad.

När jag sorterade ut kantbitarna så upptäckte jag att tillverkaren hjälpt mig på traven genom att inte plocka isär alla bitar. Det tackar jag för.



Men den här känns lite lurig...

Hjälpen till trots så undrar jag nu hur många olika nyanser det kan finnas av gröngultbrunt (det blå är baksidan, vilket i och för sig kanske skulle vara lika enkelt att lägga..)? Och hur man ska veta om bitarna bara råkar ha dålig passform eller nästan bara passar? Helt plötsligt hade jag nämligen en färdig sida som var så lång så det inte fanns tillräckligt med kantbitar kvar för att göra motsatta sidan lika lång.

Inte blev det lättare av att han som jag tyckte skulle hjälpa till fick för sig att göra fotoprojekt av pusslet. Och senare fastna i matematiska funderingar om hur många kantbitar det borde vara och hur de skulle kunna vara fördelade. Allt medans jag regredierade till typ två-årsåldern och provade alla utbuktningsbitar i alla inbuktningbitar oberoende om de ens var i närheten av varandra nyansmässigt. Och så pratade jag med bitarna typ "ja, jag vet att du inte passade där förra gången men jag tycker du borde sitta där ändå". Bitarna däremot bara surade och passade inte alls.

Så nu har jag en halvfärdig ram som är felpusslad på minst ett ställe. Ingenstans att sitta och äta. Och en stor dos frustration.

Det smartaste vore att dra ned allt i förpackningen igen.

Men jag är inte smart.

2 kommentarer:

  1. Pussel! Jag kommer och hjälper dig! Om inte pusselbitarna passar självklart så är de inte rätt. Och man behöver kolla efter formen på vilka som passar ihop. Och sortera i olika nyanser. Men fortsätt gärna att göra kanten först. Får man bättre ordning på det. Det kommer gå så braaaaa. Lycka till!
    (Men det är fusk att inte plocka isär aaaalla bitar innan man börjar...)

    SvaraRadera
  2. När kommer du hit? Du kan pussla så fixar jag raw food fika.

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck.