fredag 18 december 2015

Glittrer och tankar om traditioner



När jag skrev om hur jag hade lussat för DenDär fick jag en kommentar om att det kändes väldigt mycket som jag. Kommentaren kom från en annan bloggare så vi känner ju inte varandra direkt men det fick mig ändå att tänka. Tänka på det här med traditioner och hur olika vi människor förhåller oss till dem. En del verkar stressa livet ur sig för att det ska bli som det ska vara. Andra struntar i hela julgrejen och drar utomlands. Många av oss ligger nog någonstans däremellan. Jag landar i delvis detsamma som jag skrev när temat för fotoutmaningen var nostalgi, att traditioner är en länk tillbaka till de och det som är kärt och det ger en fin grund att stå på när man i nyfikenhet upplever nuet. En källa till samhörighet, öppenhet och glädje. Och jag vet att traditioner också kan användas för att stänga människor ute men jag tänker att det är upp till var och en av oss att stå upp för att detta utestängande inte är vår tradition.

Min bästa tradition är att jag, i mångt och mycket, själv kan välja vad jag vill göra och jag är fri att ombestämma mig allt eftersom. Förra året firade vi advent i sju veckor, det kändes kul förra året och det kändes kul i år igen så då kör vi på det. För två år sedan skrev jag en adventskalender på bloggen, upprepade det förra året och hade så tänkt göra i år också men så kom december och jag ville verkligen inte så då lät jag bli.


Vår improgris Hecon Bacon, som även figurerade i förra årets julkalender, sätter sina avtryck även i julpyntandet.

Julpyntet är galet men inte så mycket. Dels för att vi inte har så överdrivet mycket plats och dels för att jag efter många års jättepyntande inte alls känner för att dra fram en massa grejer som jag sedan ska plocka undan igen. Pysslandet är kul så det finns kvar men mest saker som ska ges bort, ätas upp eller julinstallationerna som inte behöver få ett fortsatt liv efter jul.

Min ena krukväxt får agera gran i år igen. Grisen är en hängare som jag fick med när julmarknadsloppisen skulle stänga och ville bli av med allt, den kommer att få gå vidare till den vanliga loppisen sen efter jul. Träbiten dekorerade jag på samma julmarknad, i klassrummet där vi åt vikingabröd. Glittret är från loppis för mitt vanliga låg visst i magasinet, jordglobskulan köpte jag förra året, en till mig och en till kartgillandes brorson bus.
Reflexer fungerade också bra att hänga upp, Virk syns knappt men fick vara med, ytterligare en gris som jag pysslade förra året, armband fick bidra med lite rött och så hittade DenDär en garntomte på julmarknadsloppisen.

Vi njuter av julkonserter och julmarknader och förutom på grannskolans julmarknad som hade loppis så har vi inte handlat något alls. Härom veckan när jag slog in julklappar, för att jag gillar att fixa med julklappar, så slog det mig hur lite som var nyköpt. Åtta paket innehåller ätbara saker, delvis hemmafixat. Fem paket innehåller loppisfyndade saker. Två paket innehåller upplevelser. Tre paket innehåller nyköpa saker. Och så en drös ljus som ska ges bort lite här och var. Känns helt ok. Själv så önskar jag mig oftast just ätbara saker och upplevelser som står på min önskelista.

Den glittriga duken är ny för i år, vi fick den av en väns mamma. Just nu ger den mig vinterkänsla men jag tänker att med rätt blommor så kommer den att kännas även vårskir och sommargrön.


Kika in hos fröken foto för att se fler glittriga bilder.

6 kommentarer:

  1. Så ska julen vara, anpassad! Det som passar för en passar inte för alla. Men hemlagat och hemgjort smällar nog högt hos de flesta:)!

    SvaraRadera
  2. Däremellan, där ligger jag med. Har insett, efter många år av måsten, att de andra här hemma inte är så fascinerad av att pynta och baka till jul, så att kräva att de ska göra det "för det gör man till jul" har jag lagt ner, utan jag gör det som jag själv vill göra, och om någon vill hänga med på det så är de välkomna. Därför har det inte blivit ett dugg bakat i år, för jag känner inte för det, och det pynt som är framme har jag tagit fram för att jag vill ta fram det, inte för att man ska ta fram det. Tror nog det blir en god jul ändå, kanske t om bättre utan en överstressad mamma.
    Gillar ditt innovativa sätt att klä din krukväxt. Har inte kommit riktigt dit än. Granen här är högst traditionell med röda kulor och glitter, men vem vet, kanske nästa år ...
    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  3. Älskar tanken på egna traditioner.
    Att själv välja hur man vill ha sin jul. Och ta den för vad den är.
    Det är frihet=))

    SvaraRadera
  4. Jag hoppas att du inte tog illa upp när jag skrev att lussandet kändes som du. Jag känner ju som sagt inte dig, men från det jag snappat upp från ditt bloggande, så känns du så härligt befriad från måsten och gamla traditioner. Jag tycker det är så underbart befriande att du (och DenDär) leker er fram till hur ni vill fira och att det utan problem kan ändras. Det känns väldigt klokt, sunt och roligt. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev bara glad. Låter det i texten ovan som att jag tog illa upp? Isf ska jag ändra bums.

      Radera
    2. Nej då, det gör det inte. Men det kan ju kanske vara lite känsligt om någon som inte känner en gör anspråk på att veta hur man är. Jag ville mest bara kolla så att jag inte råkat trampa på några tår. =)

      Radera

Lämna gärna ett avtryck.