onsdag 6 maj 2015

Marsipanknyte med tårtfyllning

I väntan på dagens avsnitt av Stafettnovellen kommer här en beskrivning på latmanstårta :-)

När DenDär fyllde år så fixade jag en frukosttårta. En latmansvariant av prinsesstårta var det tänkt att bli men blev ju mer ett marsipanknyte med tårtfyllning. Jag hade köpt en färdig stor vaniljmuffins som jag skar av själva toppen på. Städade smidigt undan den i min mun, det gäller ju att ha ordning omkring sig när man håller till i köket :-) Sedan skivade jag muffinsen så att jag fick tre bottnar. Jag började med den översta så att tårtan skulle vara bredast vid basen. Latmasken i mig hade även röstat igenom inköp av färdig vaniljvisp och lite ovispad sådan ströks på alla bottnar för att mätta dem med fukt. På med jordgubbssylt från DenDärs barnflaska, ni vet en såndär så kallad sylt fast utan kärnor mest utan bärsmak. Sedan klickade jag på vispad vaniljvisp innan jag la på nästan botten och upprepade fyllningsproceduren innan botten nummer tre fick balansera på toppen.

När jag såg hur bottnarna försökte surfa nedför vaniljvispfallen så bestämde jag mig för att det var en bra idé att kavla ut marsipanen innan jag öste på med mer vaniljvisp. Det smartaste hade nog varit att förbereda marsipanlocket allra först men när något är kul kan jag bli sådär pepp så jag vill göra det roligaste på en gång.

Bara för att skoja lite med det faktum att vi plötsligt fann oss ha en massa lila saker här hemma så hade jag valt en lila marsipan. Förra året ögonmåttade jag ett alldeles för litet lock så i år tog jag i. Tog i väldigt mycket visade det sig när jag la över locket. Det var då jag kom på att det skulle vara smidigt att vika in marsipanen under själva tårtan. Eftersom jag hade öst på en massa vaniljvisp på sidorna innan jag la på locket så var det nog en smart säkerhetsåtgärd att liksom göra marsipantäcket heltäckande. En del vaniljvisp försökte rymma under processen men jag lyckades fånga in det mesta.


Så plötsligt stod jag där med, inte en tårta men med ett marsipanknyte med tårtfyllning. Sött så det förslår vilket ju passar DenDär ypperligt.

När jag skulle servera den så ställde jag den på en knallgul bricka, DenDärs favoritfärg. Dekorerade enligt min plan, halva jordgubbar runt om och en jättejordgubbe (såndär hopknölningsbar tygkasse) ovanpå tårtan, och det blev inte alls bra. Bort, bort. La de halva jordgubbarna i en hög och grädde i en skål, inte heller snyggt. Flytta bort och torka brickan, igen. Kantade skålen med några halverade jordgubbar, leta reda på två halvor som verkade höra ihop och placera dem på tårtans topp. Lyfte upp dem igen och spritsade lite jordgubbsgrönt med tårtgelé. Och så den stora jordgubben direkt på brickan. Visst är det skönt att ha en plan att följa? :-)

En gul tygpåse som ser ut som en jordgubbe när den är hopknölad, smidigt att ha med i fickan.

Och sen tittade jag på när han satte i sig bakverket.

Jag gillar också bakverk men hela dagen blir konstig när jag äter sött till frukost. Så jag åt fil med banan och flingor. Och lite jordgubbar med grädde till efterrätt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett avtryck.