fredag 15 maj 2015

Landskap... (fotoutmaning)

Temat idag är landskap och det fotade jag en massa för många år sedan men eftersom jag aldrig tyckte att det storslagna i landskapet lät sig fångas på bild så slutade jag. Inför veckans tema så har jag gått och klurat på vad jag skulle kunna fota för landskap så att jag blev nöjd. Och på Gröna Lund, av alla ställen, fick jag svaret. I januari gav vi ju bort ett tivolibesök med åkband till en nybliven femåring. Det har väntats och längtats och nu i helgen som var så blev det äntligen av.  Det var en stolt unge må ni tro som visade upp sitt åkband vid biljettspärrarna. Lustiga huset ville alla in i och även hos Pettson och Findus gjorde vi sällskap alla fyra. I övrigt så turades vi vuxna om att vara åksällskap, jag åkte Nyckelpigan vilket passade mig bra magkittelmässigt :-)

När det gäller Pettson och Findus så föll jag aldrig för böckerna när de kom så själva bokmiljöerna som var uppbyggda i huset kände jag ju inte igen. Min stora behållning blev alla de filurer som jag har förstått att böckerna kryllar av, för dem kryllade det av i huset också. I Pettson och Findus vardagsrum fanns en kakelugn. Och av någon anledning så öppnade jag mässingluckorna och där fanns det här landskapet...

Pillerskyddat landskap :-)
Med objektivet (heter det så även på en mobiltelefon?) inknött i glipan så slapp jag rutmönstret.

Mysigt ser de ut att ha det de här filurerna.

Jag blev ju såklart sugen på att pyssla minilandskap här hemma också. Får se om det blir något sådant. Just nu är det fullt fokus på att få till något av materialet som jag fick i min Mystery Box. Vad min låda innehöll ser ni här och där kommer även övriga utmaningsdeltagare att länka till sina inlägg om vad som var i deras lådor (eller de andra bloggar nog den 18/5 som var det datumet vi gjorde upp... Lite dagvill här). Den 25/5 är det tänkt att vi ska ha knåpat ihop något som går att visa upp. Och så har Monthly Makers magitema denna månad. Blir mycket motion för kreativiteten!

Hos Fröken Foto ser ni vilka landskap andra har fotat.

8 kommentarer:

  1. Vilket sött litet minilandskap. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Så gulligt! Ja, i Pettsons värld finns det så mycket mysigt och fantasifullt... underbara sagor!

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  3. Älskar Pettsons hus på grönan! Vilken bra tolkning.

    SvaraRadera
  4. Vilken rolig tolkning! De heter mucklor, de små rackarna! Jag brukar tänka att det är de som tar strumpor, flyttar nycklar och gömmer örhängen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte väl jag såg både det ena och det andra i deras krypin där hos Pettson och Findus :-)

      Radera
  5. Fiffig tolkning på temat! Gillar att du valde ett minilandskap hos Pettson & Findus. Fin fredag till dig!

    SvaraRadera
  6. Älskar Pettsson och Findus just pga mucklorna som dyker upp både här och där :) Kul tolkning! / Birgitta

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck.