måndag 23 november 2015

Kladdelikladd, kaka, mums

Första gången jag åt kladdkaka så bodde jag fortfarande hemma, det var nog sent 80-tal eller tidigt 90-tal. Fast i samhället gick den under namnet "misslyckad pannkaka" efter att en granne hade bakat i långpanna och hennes mamma hade utbrustit "Men hur har du kunnat misslyckats så med pannkakan". Tjockpannkaka var liksom fortfarande vanligare än kladdkaka :-)

Genom åren har jag av och till tröttnat på kladdkakor. Jag har testat nya recept, testat egna varianter men inte varit helt nöjd. Men så ramlade jag över Receptet och efter det är det den enda typen av kladdkaka som jag bakar. I och för sig med olika smaksättningar och tillbehör och ibland så att även folk med allergier eller bara matpreferenser kan äta den. Jag skriver grundreceptet först och lite tips och trix efteråt. Och om ni tänker "äsch, jag behöver inte alls smälta sockret med fettet", tänk genast om. Med smält socker redan innan kakan går in i ugnen så blir kladdigheten en ny nivå av krämighet, inget knastrande socker här inte.

RECEPTET
100 gram smör
2,5 dl socker
1 dl kakao
1,5 dl mjöl (jag använder dinkel men grundreceptet säger vete)
1 tsk vaniljpulver
1 krm salt
2 ägg

Smält smöret i en kastrull, rör ned sockret och låt det smälta.  Blanda ihop alla torra ingredienser. stänga av plattan, ta bort kastrullen och rör ned torrvarorna i smörsockret. Knäck äggen i en skål och rör så att gula och vita blandas väl (det ska inte vispas). Vänd ned äggsmeten i gryten och rör snabbt ihop allt till en smet. Om äggen inte blandas in snabbt, eller om grytan fortfarande står på en varm platta, så kan man lätt få klumpar av kokt ägg i smeten.
Torrvaror på väg att röras ned i det smälta smörsockret. Äggsmeten står redo.
Bred ut den i en smörad och mjölad form med avtagbar kant. Ugnen ska vara på 175 grader C och kakan ska vara inne i 10 minuter.
Jag glömmer alltid att fota när den kommer ut ur ugnen men såhär ser den ut.

Smaksättningar
Mosa hallon och bred ut ovanpå smeten. Kakan kan behöva någon extra minut i ugnen då smeten blir lite blötare.

Blåbär är godast att strö över hela. Även här behövs några minuter extra i ugnen.

Att låt stjärnanisen ”dra” i smöret i ca 15 minuter när man smälter det har jag inte provat än men jag blev väldigt nyfiken på det när Ruth tipsade om det. Den där whiskygrädden går dock bort hos mig.

Direkt när kakan kommer ur ugnen kan man lägga på pluppar från centers salmiaksrulle, när de smälter breder man ut dem. Eller så smälter man dem lite i micron innan och bara brer ut dem. Går säkert bra med vanlig center också om man gillar söt kolachoklad.

Blanda flingsalt i en burk karamelliserad mjölk (dvs färdigkokt kondenserad mjölk, smidigt att slippa passa en kokande burk sådant i 3-4 timmar), bred det över kakan eller servera det till.

Vispad grädde eller glass funkar ju också alltid.

Att anpassa kakan till folk som inte kan eller vill äta det som är i grundreceptet
Ersätta ägg
Ägg går att ersätta bland annat med chiafrön. 1 ägg = 1 msk chiafrön och 3 msk vatten. Låt stå och dra i ca 10 minuter så att det blir en geleig konsistens. Man ser chiafrönen i kakan men de ger ingen smak.

Det ska även gå att ersätta ägg med linfrön, det har jag inte provat själv men då motsvaras 1 ägg av 1 msk hela, krossade eller finmalda linfrön och 3-4 msk vatten. Detta ska antingen sjudas på spisen i ca 5 minuter tills det tjocknar (äggvitetjockt) eller köras i mixer tills blandningen är tjock och krämig för att sedan vila i 15 minuter.

Ägg kan även ersättas med mosad banan, det har jag gjort i andra kakor när jag har velat ha banansmak. 1 ägg = 1/2 mosad banan. Bakar man saker som innehåller bakpulver så blir kakan lite mer mosig, detta har jag fått höra att man kan motverka med att öka på mängden bakpulver med 1krm per ersatt ägg.

Ersätta smör
Smör går självklart att ersätta rakt av med laktosfritt smör, margarin eller mjölkfritt margarin. Vill man göra tårtan veganvänlig men inte gillar margarin så kan man ersätta margarinet med 0,5 dl kokosolja med neutral smak (om man nu inte vill ha kokossmak på sin kladdkaka, det är också gott).

Ersätta mjöl
Det finns ju en drös olika mjölsorter och mjölmixar för glutenfri bakning. Jag har testat mandelmjöl vilket ger en mild, och god, mandelsmak och lite nötigare konsistens. Bovete, som ju är en ört och glutenfritt, borde gå att använda men det har jag inte testat än.

Ersätta socker
Sötningsmedel, stevia (flytande, det med utfyllnad tycker jag har en bismak), honung (om man vill ha en mild smak av honung) funkar som alternativ men jag har inga måttanvisningar då jag inte har bytt ut vitt socker än hos mig. Finmixade dadlar borde också fungera, det ska jag testa någon gång.

12 kommentarer:

  1. Man kan ju alltid ge bort favoritreceptet ihop med en bakad kladdkaka. Det skulle jag gilla att få i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att sådana klappar är trevliga.

      Radera
  2. Ser förförisk ut på sista bilden.. mums! Bra med ersättningsinfo dessutom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är förförisk, därför det bara är en ynka liten bit kvar att fota :-)

      Radera
  3. Alla hushåll behöver ett bra kladdkakerecept. Jag har ett som är toppen men har råkat ut för att sockret inte löst sig
    helt utan varit knastrigt i kanten på kakan så jag tackar för tipset att smälta det tillsammans med smöret!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kommer att bli nykär i din kladdkaka. Skiljer sig våra recept mycket åt?

      Radera
  4. Misslyckad pannkaka! Ha ha, ett fantastiskt misslyckande! =D
    Tipset med att smälta sockret med smöret är ju supersmart. Det skall jag definitivt göra framöver! Ja och testa ditt recept också såklart. =)
    Lite roligt att du tagit upp olika anpassningar. Jag har tänkt göra samma sak, men det tål ju att upprepas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir spännande att se vad du tycker. Jag har inte testat din muggkladdkaka än men det kommer. Blir spännande att se hur du anpassar, alltid lär man sig något nytt.

      Radera
  5. Misslyckade kakor är oftast godare än dem ser ut, Kladdkaka har följt med mig genom åren. Så fort sötsuget sätter fart blir det kladdkaka eller de klassiska chokladbollarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Chokladbollar är också jättegott. Fast numera gillar jag faktiskt raw foodbollar med kakao mer än de traditionella smör, socker, havregryn.

      Radera
  6. Kanon! Ska testa din variant också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir spännande att höra vad du tycker. Och nu inser jag att jag har missat att kolla om du har gjort något inlägg om de recept du fick in och testade. Ska genast kolla.

      Radera

Lämna gärna ett avtryck.