måndag 15 juni 2015

日本 muffins





När jag är utomlands så gillar jag att turista i matvaruaffärer, där finns ju en massa saker som jag inte känner till och som måste smakas på. Det gäller i och för sig även när butiker i Sverige har ett annat utbud än standardutbudet och jag blir gärna rekommenderad olika smakkombinationer. På restauranger är jag lite mer försiktig eftersom jag vill bli mätt. Där det går att beställa en massa smårätter så testar jag gärna några okända rätter, då blir det inte en massa mat som går till spillo om jag inte skulle gilla rätten och mätt blir jag ju ändå.

I Japan, för en väldigt massa år sedan, så åt jag bland annat bakverk och glass med smak av grönt te. Åter i Sverige hittade jag vid den tiden inget matchapulver som är det pulveriserade gröna te som man använder. Något år senare fick jag av en japansk utbytesstudent reda på att det fungerar bra att mortla och sila vanliga gröna teblad så jag handla raskt en påse naturellt grönt te. Lika raskt kan man inte säga att jag fick ändan ur och bakade men nu så har det i alla fall hänt! Jag letade recept på nätet och, min vana trogen, så började jag kombinerade ihop dem och landade i ett väldigt vanligt barndomsmuffinsrecept. Det var ett fasligt mortlande och silande men gott luktade det och gott blev det.

Ca 20 muffins (i kanelbullsformar)  
100 gram smör
2 ägg
2 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 msk mortlad grönt te eller färdigt matchapulver (numera finns det att få tag på)
1 dl mjölk

Börja med att göra tepulvret för det tar lite tid. Det går åt några rejäla nävar teblad för två matskedar pulver och är man otålig som jag är så försöker man mortla en massa på samma gång, häller det halvmortlade i silen och drar sedan en sked mot teet för att på så sätt smula sönder resterande teflagor. Är man mer systematisk som DenDär så tar man väldigt lite åt gången i morteln och behöver nästan inte sila det alls.

När man har sitt gröna pulver och hela lyan doftar gott så börjar man med själva muffinssmeten. Smält smöret och låt det svalna. Vispa socker och ägg pösigt, tillsätt smöret och sen mjölken. Mät upp mjöl, bakpulver och tepulvret, blanda väl och kör i det i smeten.

I en del recept tillsattes 1 msk äppelcidervinäger för att framhäva den gröna färgen på muffinsen, jag hoppade över detta, men vill man göra det så är det tydligen nu det ska göras. Man kan även röra ned chokladpluttar i smeten, det hade utbytesstudenten gjort och det var också jättegott.

Fyll muffinsformarna till 2/3, grädda i mitten av ugnen på 200 grader C i 10-12 minuter. 

Och så lite dryckestips :-) Mjölk skar sig väldigt till muffinsarna men så gillar jag ju inte heller mjölk i teet när jag dricker just grönt sådant. En hallon-blåbärssmothie däremot smakade oväntat väldigt gott till. Smakerna lyfte varandra på ett sådant sätt så jag började fundera på hur det kommer att bli när bären blandas ned direkt i muffinssmeten. Kanske kan man göra någon form av syrlig topping också?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett avtryck.