söndag 23 november 2014

Minus första advent och så första juliga pysslet




Än en gång är vi inte hos ljusstaken så de två ljusen från förra veckan fick rycka in igen tillsammans med ett ljus som nog härstammar från att jag bodde med föräldrarna. Vi brukade spara ljusstumpar och sen spände vi veke i en massa engångsmuggar, smälte en färg i taget och skapade en drös randiga ljus.


Till frukost idag blev det saffranssmakande mannagryndgröt, ett försök som föll väl ut! På eftermiddagen kom vännen och hennes son hit och vi dekorerade vita köpeljus med olika vaxfolie. Fantasin flödade så det blev både granar, flygplan och drakar. Kul och barnvänlig ljusaktivitet då det inte behövdes något varmt stearin.

Efter ljuspysslet så fikade vi på nygräddade pepparkakor och olika ostar. Vi körde latmansvarianten och skivade köpedeg. Lussete och saffransglögg till. Det förstnämnda godare än det sistnämnda. Ofta tycker jag att specialglöggar smakar bättre rumsvarma än värmda, att smakerna kommer fram bättre.

Efter fikat så pysslade vi julkort men dem kan jag ju inte visa här. Årets första julklappar både slogs in och öppnades idag. Och lektes glatt med! Så nu är inte bara advent startat utan även julen : )

2 kommentarer:

  1. Fina ljusen blev! Och även det gamla hemmagjutna =) Jag gjöt ljus förra året. Lätt, roligt och blev så fina. Men de brann upp attans fort och rann väldigt mycket. Funderar på om vi gjorde nått fel i blandningen av ljus. Får väl testa nån mer gång och se om det blir bättre =)
    Blev inte så mycket minut-adventfirande här. Men snart är det "riktiga" å då kommer det fram, allt mys!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev riktigt nostalgisk och sugen på att köpa muggar att gjuta ljus i. Har en drös formar och gjuter även i juiceförpackningar mm. Min erfarenhet är att stearin brinner saktare än parafin och det ska även vara mer miljövänligt (har jag hört men minns inte varför). Vekens tjocklek i förhållande till ljusets tjocklek har också betydelse, har inga mått men det brukar stå på förpackningen. Ju tunnare ljus, ju tunnare veke iaf så att det inte kan brinna för fort. Lycka till! Blir kul att läsa på din blogg hur det går.

      Radera

Lämna gärna ett avtryck.