söndag 24 november 2019

Saffransbullar utan mjölksyra

För en dryg vecka sedan bakade Söt och jag saffransbullar. Degen är den saftigaste jag har testat men kräver armstyrka då det ska köras med degkrok i tio minuter. I år gick det dock smidigt tack vare en oplanerat tidig julklappsutdelning. Min mamma frågade mig för flera veckor sedan via sms om jag hade sett Lidls tillfälliga erbjudande på elvisp med stativ. Det hade jag men hade inte kollat upp det mer än så och fick inte ändan ur att åka dit. Flera veckor senare hade vi vägarna förbi Söt och jag och bland utgående varor stod en elvisp!

Självklart fick den följa med oss hem  men det var nära att vi inte kunde använda den till  baket. Det jag trodde var ett tips från min mamma visade sig varit ett förtäckt"om du gillar den här kommer vi att köpa den i julklapp till dig" så hemma hos dem stod en likadan elvisp. Skulle vi alltså behöva returnera vårt fynd och vänta flera veckor på en elvisp från tomten? Det löste sig så vi kunde behålla vår. Med tomteluvor på och sjungandes julsånger hade så Söt och jag julklappsöppning och satte sedan en saffransdeg.

Min variant av lussekatter görs numera av utkavkad deg med saffranssmör emellan och sedan förvandlas remsor av denna till lussekatter. I år tog dock energin hos min Söt alldels slut när han jamandes hade kavlat ut degen så det fick bli vanlig bullform då det gick snabbast. Min deg var redan en stor rektangel så när jag rullade ihop den blev det lussebullar i form av koblaffor.

Söts rektangel var liten och där fick jag snilleblixten att para ihop bullarna två och två. Så kommer jag helt klart stt göra nästa gång igen.

Ett annat lussetips är varm choklad med saffran i. Det kom jag på när jag tyckte det var synd att bara diska ur grytan som jag hade värmt upp degspadet (mjölk och saffran) i. Och när Söt sov sin middagslur och jag gräddade lussebullar så blev det en kopp saffranschoklad även i år.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett avtryck.