torsdag 28 november 2019

När första ljuset brinner...

"När första ljuset brinner står julens dörr på glänt
och alla är så glada att fira få advent."

Igår dekorerade vi adventsljusstaken. Jag satsade på icke brännbart så vi fyllde den med stenar och ett halsband med glaspärlor. Söt valde bruna ljus, för de var nästan svarta som han sa. Dock började det väldigt vingligt då jag i senaste flytten gjorde mig av med alla ljusstakar och sedan gav de fina knäckformarna till Söt. Hade inte en tanke på då att adventsljusstaken kan behöva dessa. Men löste det på smartaste sättet, vaxark! Så här stadigt har mina ljus aldrig suttit. 
Idag tog vi ur ljusen för att dekorera dem med vaxpennor och vaxark. Jag hade sett fram emot en längre pysselstund, ibland kan vi sitta i timmar med sax och kritor. Men allt gick i racerfart vilket det alltid gör när vi har nytt material, jag bara hade förträngt det. Allt är så spännande och måste testas nu, nu, nu. Och rätt som det är är han klar tycker han och måste leka med något annat. Mitt i allt guidande om det nya materialet, påminnelserna om att vaxet inte var ätbart mm hann jag göra en liten grön ranka med röda bär. Den blev sedan mer en rödgrön rand för någon ville plocka bären innan det hade torkat... Men en stund såg de ut såhär. 
Och ja, ljusen är sneda. De har varit med länge, min farmor och farfar köpte dem en gång i tiden. 
På söndag är han med sin pappa så vi tände vårt första ljus nu ikväll och mumsade lussekatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett avtryck.