torsdag 11 augusti 2016

Vatten, stan är full av vatten

Ute känns det höstaktigt med vindbyar som river i träden och regnbyar som smattrar mot rutorna. Jag tycker sommaren tog slut utan att jag var med på det, från ena dagen till den andra och jag fick aldrig ta det där lite kylslagna doppet som man verkligen känner är årets sista. Att jag nu också har däckat i feber och halsont spär på den där höstkänslan. Fast jag hoppas, hoppas, hoppas att kroppen ska klara av att mota bort det här själv även fast det redan har tagit om en gång och de där febertopparna ger jobbig déjà vu från hur det var förra hösten när jag bara var sjuk och sjuk och sjuk och fick ta hjälp av antibiotika för att hävs sådant som kroppen borde ha hävt själv. Men jag är starkare nu, jag har hållt mig frisk i ett halvår och det får bara inte börja om igen. Höstrusket kan jag stå ut med men inte en till sådan där sjuk höst. Fast man står ju ut om man måste även om det är tråktrist upphöjt till oändligheten.

Hm, nu över till det jag hade tänkt visa, ännu ett minne av sommaren.
Jag har tidigare visat ett glasunderlägg med segelbåt som jag gjorde när jag fick testa rakubränning. Det blev även ett annat motiv, gjort med en annan teknik. Trots flera års keramiktrixande och lek med glasyrer så har jag aldrig vetat att man kan använda tejp (segelbåten) eller lim (som i denna). För lim är det som har skapat texten men det var svårare än jag trodde att skriva smått med det och mitt försök till en tvåa blev därefter. Jag försökte dra ut limmet i efterhand men det verkar inte ha fäst i keramikporerna. Jag tycker det syns hur siffran har blivit kapad.
När limmet hade stelnat så glaserades plattan och så drog limmet bort. Inte heller på den här blev den oglaserade ytan, dvs texten, sådär karakteristisk rakusvart utan behöll lerans grundfärg. Glasyrfärgen är samma turkosa som omgärdade båten, här lite mindre kopparaktig.
Spännande även hur glasyren har reagerat olika på olika delar av plattan.


2 kommentarer:

  1. Läckert! Hoppas du tillfrisknat nu! Nej, för mig blir det nog inte ätbart på temat pärlor. Känns supersvårt få till ätbart med pärlor. Men det ska bli kul att se vad du knåpar ihop.

    SvaraRadera
  2. Otroligt fin färg på underlägger! Ju mer jag tittar på det desto mer fascinerande blir det. Kul att det reagerat så olika på olika ställen. Det blir fint djup i färgen vid rakubränning verkar det som.

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck.