måndag 16 maj 2016

Jag har hittat kefirgryn!


Kefirgryn.

Efter att ha frågat runt i butiker och googlat på försäljningsställen så hamnade jag på fb. I en sådan där trevlig grupp där man ger bort gryn (man får ta betalt för eventuellt porto) för att man inte vill att det ska vara en fråga om att ha råd. Som mottagare ställer man sig bakom grundtanken och ger i sin tur bort via sidan. Såklart kan man också ge bort till folk man känner men minst en gång ska man ge bort via sidan.

Trots att mina gryn, eller svampar som de egentligen är, växer och frodas så har jag ännu inte gett bort för jag började det hela lite klantigt... På väg hem med grynen i en glasburk med lock, i en liten plastpåse, så skulle jag bara stanna till och köpa mjölk. Lyckades dänga påsen med burken i kassan så att locket öppnades (?!?) och grynen åkte ut på golvet. I burken var bara startvätska (kefir) kvar och i påsen låg några få gryn löst. Jag pendlade mellan att känna "oj, förlåt att jag kladdar ned" till "neeeej, mina gryn!!".

Väl hemma sköljde jag av de få grynen, långt ifrån den deciliter som jag fick, och satte dem i lite lite mjölk. Sedan har jag kunnat öka på mängden mjölk allt eftersom grynen har växt till sig. Om några gånger till kan jag ta undan gryn till mig själv och spara i frysen så jag har ifall den pågående satsen skulle råka ut för en olycka. Efter det så kan jag äntligen börja bidra till utdelningen.

Det krävs inte en massa grejer för att göra kefir, inte mer än vad man har hemma i alla fall. Burk i glas eller plast, plastsked, sil i plast eller rostfritt och så något att täcka över burken med. I början hade jag tyg runt en gurkburk, fastsatt med en gummisnodd. Funkade fint.

Sedan fick jag höra att ju vidare kärl desto bättre och då fick jag ändan ur och köpte en stor glas-matlåda som jag ändå har kikat på ett tag. Nyinköpt är även ett tårtparaply, insekter må vara nyttiga men jag undviker dem gärna i kefiren.
Vi har ju inte ett jättestort kök här hemma så efter ett tag så var jag trött på att hålla på och skyffla runt kefier när jag skulle laga mat. Lösningen fann jag i en annan fb-grupp där en kvinna skänkte bort en massa möbler. Nu står frukt- och grönsaksfatet på en pall och kefiren under. Jag klurar på om jag ska såga av pallens ben lite eller om jag ska sätta dit en hylla. Slipas och målas ska den i alla fall men ännu vet jag inte vilken färg den ska få. 
I den lilla bunken testar jag att syra grädde, läste att det ska vara gott till efterrätter.
Kefir ska vara bra för tarmfloran och därmed bra för hela immunsystemet så nu hoppas jag på mirakel :-)

7 kommentarer:

  1. Hej, Jag vill byta mina vatten kefirgryn(tibicos) mot mjölk kefirgryn....Vilken FB grupp tillhör du ? Tack för hjälpen. Sylvie.
    franskadoula@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad kul att du också håller på med kefir. Jag hade tänkt länka i blogginlägget men missade tydligen det. Nu är det fixat. Nyfiken på vilken stad du bor i, skulle gärna testa vattenkefir också. Hörs på mailen.

      Radera
    2. Mitt mail till dig gick inte fram, "adressen finns inte" stod det. Kan du kolla och ge mig din adress igen? Jag har just gett bort en massa gryn men det blir ju fler hela tiden.

      Radera
  2. Hi Catherine! Do still have keffir grains to donate? My email is alinep-garcia@hotmail.com and I live in Stockholm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Still eating kefir so still get more grains all the time. You have email.

      Radera
  3. Hej, jag tänkte försöka mig på att göra kefir själv. Har du kefirgryn att dela? Jag bor i Lund. Crissyalec@gmail.com

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck.