onsdag 25 mars 2015

Start på staffettskrivning och så lite lera eller nått (Monthly Makers)

*ta ta ta taaa*
Nu har starten gått på Saras och mitt stafettskrivande! Första delen hittar ni hos henne. Nästa onsdag är det min tur att presentera del två. Så nu är det bäst att jag läser vad Sara har skrivit så jag vet vad det är jag ska fortsätta på :-)
 
Hos Monthly Makers var temat för mars månad Lera. Vi har ju haft sedan tionde mars på oss att filura och pyssla men det har inte jag gjort. Eller filurat har jag gjort, tänkt på de saker som jag har gjort i keramik tidigare när jag hade tillgång till brännugn. Och så har jag tänkt på alla sorters lera som härdas i vanlig ugn eller som lufttorkar och hur kul det skulle vara att pyssla i sånt. Sen tänkte jag på att det verkligen inte går in fler prylar här hemma och att det är väldigt sympatiskt att göra något tillfälligt exempelvis av trolldeg som görs på vanliga matvaror.

När jag sökte på trolldeg så hittade jag en sida med en massa kul leror och även fingerfärg. Föll för det här receptet;

Modellera
2 dl salt
2/3 dl vatten
1 dl stärkelse (maizenamjöl)
1/2 dl kallt vatten

Beredning: Rör ihop salt och 2/3 dl vatten under uppvärmning i 4 till 5 minuter. Ta bort från värmen. Tillsätt majsstärkelse och kallt vatten. Rör om tills blandningen blir slät. Koka åter tills den blir tjock. Förvara i plastpåse. Den här degen smulas inte då den torkat.

Några regler om du också vill göra egen lera;
1) Om det är första gången du gör det här, följ receptet.

2) Om du tänker "stärkelse som stärkelse" och vill ersätta maizena med potatismjöl för att det finns hemma i mängder efter hopflytten, läs punkt 1 igen. Särskilt när det i vissa av recepten står att man kan ta antingen maizena eller potatismjöl och i detta endast står maizena.

3) Om du ändå rör i potatismjöl och momentet "rör om tills blandningen blir slät" så kommer det att se ut såhär:
Ingen släthet i sikte här inte.

Och mer vatten gör gör att det ser ut såhär:
Och här struntade jag helt i receptet och försökte inte ens koka det.

4) Om du är envis så kan du hävda att detta är lera och inte lim med klimp och så kan du pyssla ihop en figur.

5) Det här är en bebisdrake:

6) Om det står i reglerna att det är en bebisdrake så är det faktiskt en bebisdrake. Så det så...

Förhoppningsvis torkar den och tillåter då lite färgsättning så att jag kan använda den till det jag hade tänkt. Återstår att se... Och skeden är bara med på bild för att draken var så hungrig och gnällig. Nyfödda små drakbebisar tenderar att vara det och då är det elakt att inte mata dem innan man fotar dem. Det borde också ha stått i reglerna.

Hoppas ni har en fin onsdag och har gjort nått kul på månadens tema annars finns det ju nio månade kvar att pyssla på. Andras alster hittar ni här.

9 kommentarer:

  1. Men hahahahahahaha åh, detta beskriver min relation till lera så himla bra ändå. Den gör ALDRIG riktigt som man vill. Tack för att du bjöd på en kul historia :) Jag är glad att jag inte provade att göra egen lera den här gången för det verkar ha gått åt pipsvängen för i stort sätt alla som gjort det. Lycka till med de fortsatta stegen att dressera och färgsätta babydraken!

    SvaraRadera
  2. Haha, vad roligt! Tack för att du bjuder på dig själv. Draken har helt klart karaktär, håller tummen för att den torkar bra!

    SvaraRadera
  3. hahahaha!!! så skönt att inte bara jag misslyckades med denna månadens tema. Men du fick ju en drakbebis på köpet iaf ;) Ser fram emot att få se den med lite färg :)

    SvaraRadera
  4. Hahaha, aw, men åh, en drakbebis! vad fint!

    SvaraRadera
  5. Åh vad glad jag blev av det här inlägget, haha. Fantastiskt beskrivet och babydraken kan nog bli fantastisk den med ;)

    SvaraRadera
  6. Bästa draken! :D Och bästa leran! ;)

    SvaraRadera
  7. Vad härligt att alla har läst reglerna ordentligt och förstått att det är en drake :-) Den står fortfarande på tork så färgsättningen får vänta ett tag till. Och kul att den bidrog till lite skratt, jag skrattade gott åt mig själv när jag fixade lera mm.

    SvaraRadera
  8. Det verkar verkligen helt megasvårt att göra egen lera, men tack för ett fint och glädjefyllt inlägg!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går nog lite lättare om man följer receptet :-)

      Radera

Lämna gärna ett avtryck.