söndag 1 december 2019

Fulaste granen i stan

För ungefär två månader sedan var vi på ikea och de höll på att göra i ordning sitt jultorg. En kvinna stod och monterade en gran, hon hade kommit halvvägs så jag såg inte riktigt hur den såg ut men tänkte "gran som gran" och köpte med mig en för att slippa tänka på det senare. I måndags när Söt hade bestämt att det var morgon 05:30 monterade vi vår. Jag konstaterade snabbt att det måste vara fulaste konstgjorda granen jag någonsin sett. Gles, barrar och den där kvisten rätt upp för mest tankarna till en antenn på en Teletubbies.
Granen skulle, såklart, placeras bredvid tågstationen för att agera skog. Alla tåg och bilar fick hälsa på den och köra i den. Sedan fick granen leka med bollar, det tyckte den tydligen om.

Men sin fulhet till trots så är jag nöjd med den. Den är lätt för Söt att bära runt på och lagom stor för att ändå ge julkänsla. Att den är så gles gör att det får plats mjukisdjur i den för när man läser en bok där katten Lillgrå sitter i granen så måste ju barnets katt också få göra det. Och ekorrar i granen sjunger man ju om. Ja ni fattar, det här är en installation i förändring.


2 kommentarer:

  1. Ja, den ser lite gles och klen ut...
    Men den verkar ju ha god potential ändå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker på granen som en leksak, det gör mig vänligare inställd :)

      Radera

Lämna gärna ett avtryck.