söndag 17 juli 2016

Ostbågsglass - latmansvarianten

Ostbågar och glass? Jag måste erkänna att det inte var min hjärna som kom på den kombinationen. Upphovspersonen gjorde egen glass från grunden, både han och receptet kan beskådas här då expressen plockade upp det hela. Själv gjorde jag en latmansvariant och använde färdig glass.

OSTBÅGSGLASS
1 liter vaniljglass
0,25 liter mjölk, ju fetare desto bättre (eller en skvätt mjölk och en skvätt grädde)
112 gram ostbågar att blötlägga
30 gram gram ostbågar att krossa lite lagomt

En halv dag eller mer innan glassen ska ätas: Krossa ostbågarna som ska blötläggas och häll på (grädd)mjölken. Jag körde med elvisp för att få en jämnare smet men att röra runt funkar också. Låt stå.

Ta fram glassen så den hinner tina såpass så den är lättrörd.

Rör runt i de uppblötta ostbågarna. Rör ihop glassen med ostbågsklegget, jag körde elvisp även här. Krossa de torra ostbågarna till en stolek som är lättäten men fortfarande knapervänlig, rör ned även dessa.

Lägg skeptismen åt sidan och ät, det är förvånandsvärt gott! Överraskningsobjektet var dock inte ett dugg förvånad, ostbågar kan tydligen aldrig bli fel :-)

Min hjärna hävdar bestämt att jordnötsringsglass kommer att bli ännu godare så det ska testas till veckan!





6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Kommer du över och testar jordnötsringsvarianten också? Tack för fotona förresten!

      Radera
  2. Oj vad spännande glass! Jag hörde på radion förra veckan någon som hade gjort köttglass. Det lät inget vidare. Och en person jag känner som hade vart i Italien hade stött på vitlöksglass. Men jordnötsglass lät också ätbart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vitlöksglass åt jag för många år sedan, annorlunda men faktiskt ok. Basilikaglass verkar ju ha slagit i år, iaf här i sthlm. Det testade jag för några år sedan och tyckte väldigt mycket om. Köttglass lät ju kulkonstigt, undra om man blir mätt på den?

      Radera
  3. "Lägg skeptismen åt sidan". Det känns som den största haken här. Kan det verkligen vara gott??? Ska förresten bli kul att se om du knåpar ihop något ätbart på temat saga i Monthly Makers. Själv skippar jag nog denna månad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fort du får teleportören klar är du välkommen över för ett smakprov. :-) Jag trodde du redan hade publicerat ditt sagobidrag, i ett hus i skogens slut. Var det "bara" din vanliga lekfullhet? Har inte kört ätbara bidrag sedan förra året, nu är det en salig blandning av fri inspiration och motivation till att få foten ut på tidigt tänkta, ej genomförda, projekt.

      Radera

Lämna gärna ett avtryck.