måndag 23 januari 2017

Sparkling poo (och en återblick)


Att ha en tändsticksask i badrummet är smidigt när man har förorenat luften och nu när det var tema kontraster i Monthly Makers så fick jag för mig att pynta den. Rosa var givet då det är den färgen som har blivit signaturfärg för badrumspynt. Det härstammar från när jag skulle göra en anslagstavla och köpte mig en billig canvas på loppisen. Dock visade den sig vara för stor så jag köpte en till och den där första blev liggandes i väntan på att återskänkas. En dag skojade vi om.att vi inte hade någon speciell färg i badrummet och då sprang jag in med canvasen och ställde den där. För vem känner sig inte sparkling när man sitter på toa? :-)
Så glitter var en annan given komponent till tändsticksaskspyntandet och eftersom den används till det den används till så fick det bli en bajshög. Vilket inte var det lättaste att rita insåg jag, mitt första försök såg ut som om en skumboll hade parat sig med en kondom...
Sedan letade jag i pappersinsamlingen efter en passande brun färg. Det blev ett recept på chokladkaka som fick bidra, logiskt på något vis...
Jag tyckte själva idén var rolig men redan innan den var klar så tyckte jag den bara kändes tråkig. DenDär tyckte dock att den var kul så nu ligger den glittriga bajshögen i badrummet och är redo för nästa luftförpestare.


Så här i backspegeln så kan jag konstatera att det är just sådana här småsaker som jag mest har ägnat mig åt det senaste. För början på 2016 var kämpig men på våren kändes det som det vände och jag hade en glad och kreativ period. Men sedan tog det liksom slut på orken och lusten, Men när jag sänkte ribban och bara gjorde just dessa små saker så glimmade den till igen och jag har haft kul.Så jag låter mig fortsätta så så länge det är det jag behöver.

I januari, på temat avtryck, funderade jag på hur jag skulle delta i Monthly Makers när jag fortfarande inte ville ha fler saker men tyckte att det ätbara tolkandet kändes så 2015... Och så köpte jag mig en kamel och blev bjuden på te i under stjärnorna i öknen medan jag funderade på vilka upplevelser som hade gjort avtryck i min själ. Och Kanel blev snabbt en älskad familjemedlem :-)
I februari tror jag att jag var den enda som tolkade temat "trä" som ett verb. Min spindel gör mig fortfarande glad. med sina färger och sitt skuggspel.
När temat i mars var miniatyrer så fick jag hjälp av David att göra en installation. Jag gillar att göra installationer, att leka med det jag har, förändra uttrycket,  intrycket.
Den leken har fortsatt, nu senast i lite modern tappning där David gjorde ett statement angående detta med att män faktiskt kan ta ansvar för sin kåthet och inte alls behöver objektifiera eller utnyttja kvinnor.

Jag bakade även kakor i miniformat. Det var så roligt så det kommer jag säkert göra om igen.


I april var det våren som gällde och jag uppfann ordet "nybladsgrönt" och fixade mig en liten lövslinga. Slingan blev liggandes ett tag och är nu demolerad då bladen inte höll ihop tillräckligt. Jag gillar fortfarande idén så det kan hända att den plockas upp igen till påsk.
Och lerfiguren som jag gjorde och sedan arbetade ihop igen, ja, den lever kvar inom mig. Manifesterad där och då och i den skål som jag sedan formade leran till. Den äter jag ofta min kefir ur och blir lika glad varje gång. Så nöjd!
Maj färg en grön månad med odling mm så det fick bli den färg som jag fokuserade på bland annat genom att ta morbida foton på min mixer där jag gjorde gröna drinkar. Mixern används flitigt men inte till gröna drinkar utan till mangosmothie med gurkmeja, spiskummin och ingefära. Sååå gott!

I juni, på temat växter, gjorde jag en kefirbur. Kefirburen används fortfarande men numera åt både kefir och annat och kefiren har en handduk runt sig för nätet var inte.tillräckligt tätt när vi fick en invasion av blomflugor. Kanske minns ni att de där blommorna som jag hade köpt för att pynta kefirburen med nästan blev liggandes oanvända, i väntan på det perfekta projektet? Men efter en mental uppläxning av mig själv så använde jag dem och det är tur för de gör mig fortfarande så glad! Ett extra plus för at jag efter det har börjat använda saker som jag tidigare sparat och sparat.
 För övrigt älskar jag att göra sådana här grejer, både klur och fysiskt och så något som gör att vardagen funkar bättre. För jag är en vardagssucker. Märker det mycket när jag reser, jag kan gilla.att göra rundresor men mest av allt vill jag bo, lära känna folk och ha en vardag under en längre tid. Och sedan är det så hemma.så jag inte.riktigt vill lämna. Finns så många platser och personer jag skulle vilja bo, vid. Lyxproblem.


I juli provade jag raukubränning och lät kameran ligga för att helt kunna fokusera på den magiska upplevelsen. Slutresultat blev en sagolik beskrivning och ännu en vardagsgrej som gör mig glad varje dag.
Även augusti resulterade i en vardasgpryl när jag använde temat "pärlor, som en spark i baken för att äntligen sy den där påsen till mina boots in a bag. Och tyget ger mig fortfarande, om man tänker bort loggan, stjärnhimmelskänsla. Det är helt klart något särskilt med stjärnklara nätter.

Sedan däckade jag en månad och tillsammans med allt annat så tog orken och kreativiteten liksom slut. I september ville jag använda temat "bokstäver och ord" till att göra ett grattiskort till min pappa. Det var motigt och jag blev missnöjd, förutom med stjärnorna, men pappa blev glad.
I oktober gjorde jag lite installationer av söta små lamm som jag hade sparat när jag rensade ut bland gamla leksaker hos mina föräldrar. Lammen är kvar och de gjorde sig jättefint vid en vit elektrisk ljusstake under advent. Oktober var även månaden när jag insåg att den där glädjen i att skapa tittade fram igen när jag sänkte ribban.

I november tog jag till en nödlösning, eller så var det där där ribbsänkandet, när jag tolkade temat "metall" genom att piffa befintliga ljus med metallskimrande vaxfolie. När vi tände det andra ljuset, en julgranskula, så visade det sig att det blev så mycket häftigare än jag hade kunnat tro.
I december var det ju jultema hela månaden lång men för mig var det en månad med många tankar och lite skapande. Funderingar på varför vi polariserar världen som vi gör, vad jag kan göra för att inte bidra till det utan bidra till ett samhälle som är som jag vill ha det. För bidrar gör vi, antingen genom att handla eller genom att avstå från att handla.

Jag gjorde i alla fall ett busigt paket som mottagna modigt utforskade



6 kommentarer:

  1. Verkligen kreativt och finurligt :)
    Du verkar ha mycket tankar och idéer som kräver utlopp.
    Måste kännas frustrerande att ha dem surra runt i huvudet och sedan inte ha ork och lust att få dem ur sig.
    Låter klokt att sänka ribban och ha kul, istället för att kämpa och bli missnöjd.
    Idén med sparkling poo tror jag att jag snor. Svärfar har alltid en tändsticksask på toan, tog säkert flera år innan jag förstod varför den låg där :) Feg som jag är vågade heller inte fråga. Jag tror nog han behöver lite sparkling i sitt liv ;)

    SvaraRadera
  2. Söt "sparkling poo"-hög!! Me like! Och vilken fin bildkavalkad av allt annat du åstadkommit! Mäktigt!

    SvaraRadera
  3. Oj vilken härlig radda av bilder! Nästan som året som gått med kungafamiljen, fast bättre :)

    ...skumboll som parat sig med en kondom...:))

    När du säger det så är det det enda jag ser när jag tittar på teckningen. Liksom jag mest ser en ko med mycket smala ben på mitt broderi men är glad för att du kände igen den som kamel (jaja, eller dromedar då). Förstod att du skulle göra det.

    SvaraRadera
  4. SV: Ärligt talat vet jag inte varför hon la in denna långa kommentar inne hos mig, men men...hon ville väl bara berätta lite om sin frustration över vem det nu är som kopierat något från hennes sida.
    Jag gör mitt bästa för att vila och inte se allt jag skulle vilja ta tag i om ork fanns...går hyfsat då jag helt enkelt inte orkar ta för mig någonting...bara att ta en dusch känns som att springa ett helt maraton, är helt däckad efteråt... Har som mål att göra en sak per dag, som tex ta en dusch...finns inte mycket mer energi...

    SvaraRadera
  5. haha, älskar denna tolkning av temat! Plus, jag hade blivit glad om jag hade hittat en sån ask om jag lånat någons toalett... ;)

    SvaraRadera
  6. Hahaha, du är för skön! ÄLSKAR glitterbajskorvständsticksasken!!

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck.