fredag 22 september 2017

En grönskande höstdagjämning

God höstdagjämning på er! Det här inlägget handlar om inredning vilket för mig alltid blir lite extra viktigt på hösten, så där boandes, skymningskurandes. På våren vill jag ha in mer ljus och färger och på sommaren vill jag mest vara utomhus men på hösten vill jag krypa upp i soffan. Fast denna höst blir det mer krypandes på golvet, Ungen är numera rejält mobil (och så stor så hen får byta benämning här på bloggen).

När vi flyttade in här, drygt en och en halv månad före beräknat förlossningsdatum, så var allt fokus på att få möblerna på plats och packa upp alla kartonger. Funktionellt var ledordet och det har funkat men direkt mysigt har det inte varit. Inte så att jag har ids tänka så mycket på det för jag har haft roligare saker att tänka på :-) Men så var jag och Ungen på en bära-barn-träff och värdinnan visade sig bo i en nästintill likadan lägenhet, vi har en trea och de har en tvåa så det lilla rummet nere till höger finns inte hos dem. 
Till vänster kök och vardagsrum, i mitten badrum, klädkammare och hall och till höger har vi det stora rummet som sovrum och det lilla som pyssel/dator/allmänt dumpande av grejer-rum.
Där och då såg jag vad som var felet med vårt vardagsrum, vi hade placerat en hög förvaringsmöbel mitt på långsidan med tanken att dela upp rummet i två funktioner. Istället hade det totalt stoppat upp alla chanser till luftighet så jag kom hem och sa att nu ska här göras möbelrockad! Den höga förvaringsmöbeln flyttade ini sovrummet och ut flyttade linneskåpet fast till väggen som vetter mot köket. Och upp på linneskåpet flyttade en drös växter, dels för att jag gillar växter och dels för att dölja alla de hål som tidigare invånare har gjort i väggen bakom.
Julstjärnan fick vi innan jul och då den fortfarande frodades i februari så fick den följa med i flytten. Jag har aldrig varit med om att en julstjärna trivs så länge och bra som denna, vilket visar sig i min ovilja att skaffa en riktigt kruka till den. Om den överlever ända till jul så tror jag att tomten kommer med en fin kruka till den.
Just nu är det dock andra växter som blommar med julstjärneblommor. Detta är ingen synnerligen lyckad ympning utan ett resultat av att jag sladda in på en uteloppis så där en kvart innan de stängde. Många säljare hade satt ut gratisbord med sådant de inte ville ha med hem igen och utan att tänka plockade jag på mig en del grejer och tänkte att det jag inte använder skänker jag bort via fb-sidor. Blommorna var en sådan grej men så skojade jag här hemma och stoppade ned en blomsterkvast i julstjärnan där den mest såg fel ut då den hamnade för långt ned. På skoj stoppade jag den sedan i fredskallan där den faktiskt gör sig så då fick kvast nummer två också flytta in i en fredskalla.

Även Kanel och Lilla Björna har fått flytta in i vardagsrummet efter att ha levt en ganska isolerad tillvaro efter Ungens ankomst. När linneskåpet flyttades och blommorna kom på plats så kändes det självklart att just där skulle även våra djur få bo. Lilla Björna trivs bra medan Kanel känner sig lite inklämd och spanar efter en bättre boplats.

Lampan är också ett gratisfynd från den där loppisen. Där och då, innan ommöbleringen, hade jag ingen aning om var den skulle stå men den gör sig alldeles perfekt inne bland blommor och blad tycker jag.
Belysning är en sådan sak som alltid prioriterat upp sig nu när höstmörkret börjar komma. Förutom lampan på linneskåpet så har vi en golvlampa mellan fönster och soffa och en takplafonden men i den sistnämnda sitter två starka lampor för städbelysning så den har vi inte tänd så ofta...Under sommaren har vi haft underbar eftermiddags- och kvällssol i hela rummet men nu försänks snabbt halva rummet i mörker så det behövs helt klart en mysig men ändå barnsäker belysning, känns lite klurigt. Den tavelvägg som var planerad till över soffan kommer nu få breda ut sig även över det utrymme som skapades genom möbelrockaden och där tänker jag att det borde gå att få in belysning på något sätt men jag vet inte riktigt hur än.
 
En annan sak som skulle behövas är någon form av fix av bokhyllan, den fungerade ok tills linneskåpet kom ut men nu skär sig stilarna på ett sådant där oharmoniskt sätt. Utifrån min insikt om att rött gör sig mot den ljusgröna vardagsrumstapeten så leker jag med tanken på att hela bokhyllans ska sprejmålas klarröd men inser samtidigt att ingen av oss kommer vilja lägga tid och energi på att göra det. Får se om det blir något enklare fix eller om vi utvecklar ett selektivt seende, det är vi bra på nämligen ;-)
 


Mer inredning finns hos Monthly Makers septembervärd.

1 kommentar:

  1. så häftigt med en blommande julstjärna ännu! Håller med om att inredning blir extra viktigt på hösten, när man håller sej mycket inomhus och behöver lite extra mys :)

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck.