söndag 11 februari 2018

DIY leksaker



Innan Söt föddes så trodde jag att jag skulle göra många leksaker till mitt barn. Det har jag gjort men kanske inte på det sätt som jag tänkte mig. Jag såg framför mig tygböcker och andra finurliga saker och jag har ju gjort ju en skallra för ett halvår sedan (kommer på bloggen vilket år som helst) men mest gör jag saker som på bilden ovan... En morgon tände jag ljus och Söt blev helt kär i den rasslande tändsticksasken. Raskt fyllde jag en tom tändsticksask med lite linser och ris och drog några varv med packtejp.
Tejprullar är ju också väldigt intressant och när ens barn verkar få större räckvidd för varje sekund så kan det hända att man får lite oväntad hjälp med att fästa tejpen. Flärpar blev det men de var också spännande så det blev ju bra ändå. Tror det har spelats med denna ask varje dag nu och alltid med ett förtjust leende.

Och trots glädjen som detta ger här hemma så får jag ibland dåligt samvete över att Söt har så många sådana här tillfälliga, lätt ihoppysslade grejer och inte "riktiga" leksaker. Och då går jag in på en köp- och säljgrupp på fb och så hittar jag något som jag tänker är bättre än det hemmafixade. Visst går det hem ibland men oftast är det de hemmafixade sakerna som är mest uppskattade, tror det är för att de fyller ett behov som Söt visar där och då. Och det mest smidiga med dessa är att de så lät plockas isär och återvinns, när de inte längre är intressanta. Och trots att jag vet det, trots att jag ser att Söt är glad när vi fixar något rolig att leka med så slår det där dåliga samvetet till när jag minst anar det. Skum sak...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett avtryck.