onsdag 5 juli 2017

Att sy i trikå..?!?


Ibland känns det som om saker buffar en till att göra något man tänkt sig göra men inte fått ändan ur. Eller så är det för att man väljer att tolka saker som den där välbehövliga sparken. Hur som så har jag ett gäng mjuka trikåkläder som jag skulle vilja sy något till Liten av. Har inte sytt något klädesplagg sedan högstadiets syslöjd och har aldrig sytt i trikå så motståndet finns där. Förra månaden var temat för Monthly Maker återbruk och jag fick tips på var en kan hitta lätta mönster, tog fram ett linne och testade att sy lite i det, gjorde en skallra som en första övning (hann dock inte blogga om den på junitemat men det kommer).

Och vad kommer sedan som julitema...

"något jag aldrig testat"  

Och det var väl fasen om det inte ska bli ett par byxor till Liten denna månad. Men jag behöver er hjälp!

Jag har en vanlig symaskin, ingen sådan där overlock och har nyligen fått lära mig att när man syr i trikå så ska man använda den där zigzagen som syr tre stygn åt varje håll. Har som sagt testat och upplever att det gör att tyget behåller sin elasticitet men bara om jag inte håller tyget spänt. Men hur får man styr på tyget utan att dra lite i det? Det syns inte jättebra på bilden ovan men kanten viker hela tiden in sig och vill gärna gå in så under pressfoten, hur undviker jag det? Och hur ska jag komma igång igen när jag har vänt i ett hörn om jag inte kan hjälpa till lite genom att dra tyget bakåt?

Ni hör, hur många frågor som helst och fler lär väl tillkomma när jag väl försöker mig på de där byxorna så släng gärna med alla era tips så kan jag titta tillbaks här när jag kör fast.

9 kommentarer:

  1. Det är riktigt att man inte ska dra i tyget utan låta maskinen mata fram det och bara styra lite med lätt hand. För att undvika att tyget viker in sig under pressarfoten brukar jag sy en bit in på tyget och sedan klippa bort ev överflödigt tyg så nära sömmen som jag vågar.
    När du vänder i hörnen ser du till att stanna i god tid, alltså inte för nära kanten, och har nålen nere i tyget, lyfter pressarfoten och snurrar tyget runt nålen. Ner med pressarfoten igen och så är det bara att tuta och köra :)

    Blir sugen på att sy något jag med :) Sydde en del när mina nu vuxna barn var små, men efter det har det blivit mer sällan, för att säga aldrig...
    Det är ju inte längre så att man tjänar något på att sy sina egna kläder, om det nu inte handlar om återbruk, förstås. Eller kanske det har ändrat sig med priserna på tyg nu för tiden, har inte riktigt koll på det...

    Lycka till med byxorna! Kommer säkert bli hur bra som helst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för hjälpen. Har fått lära mig att tyg ska zigzagas över kanten, gäller inte det när man kör i trikå?

      Radera
    2. Jo, men om du klipper nära sömmen så blir det typ över kanten ;)
      Det som händer om det inte är över kanten är att det repar sig fram till kanten, men sen är det stopp, och det är ju det som är meningen men att zigzaga, att tyget inte ska repa sig.

      Radera
    3. Då ska jag testa det, underlättare ju väldigt i hörnen också?

      Radera
    4. Skulle vara ett ! efter och inget ?

      Radera
    5. Trikå fransar inte! Så ingen anledning att sy över kanten pga det. Vanlig sicksack är en stretchig och bra söm som kan användas vid trikåsömnad, om tyget blir lite bubbligt och utdraget fixar det sig oftast om man stryker efteråt :)

      Radera
    6. Här står det bra och pedagogiskt (med bilder!) om att sy trikå med vanlig sicksack: http://blog.megannielsen.com/2012/01/basic-guide-to-sewing-with-stretch-fabrics/
      Hopas vi får se några återbrukade mästerverk snart!

      Radera
  2. Hm är inte så haj på att sy i trikå då jag bara tyckt det strulat :D Kanske dags att testa igen bara ateljén är igång ;)

    SV: Jodå det kommer med all säkerhet att komma minst ett inlägg från inspirationsfestivalen ;)
    Rosorna i ateljén har jag pillat och klippt ur en tapet innan jag sen limmade upp dom där jag tyckte det passade =)
    Längtar grymt tills ateljén är klar, har så många ideér jag vill testa där inne ;)

    Hoppas att ni har en toppenfin sommar <3
    Kram
    Sanna

    SvaraRadera
  3. Hoppas du lyckas med de tips du fått här. Själv har jag provat ett par gånger men det har inte blivit bra. I våras kom min dotter hem från syslöjden och rattade självklart fram trikåsöm på min gamla bernina. Verkar funka men vi har inte sytt något större, bara provat.

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck.