måndag 13 mars 2017

Vårkänslor


I lördags var vi ute på en härlig promenad i solskenet. Smältvatten här och där men även snö på skuggiga platser och slask som hade fryst till is på gångstigar. Och på sjön åkte folk långfärdsskridskor. Vi fick vårkänslor ändå och det kändes i huden när man kom hem att man hade blivit solkysst. Jag njöt dock inte fullt ut för det började klia som bara den i halsen och jag trodde att jag höll på att bli förkyld.

På väg hem fascinerades vi av kontrasterna i form av en häck som hade fått knoppar men det var inte förrän lite senare som jag kopplade ihop det hela. Vi ju faktiskt är inne i mars och det är, trots nytt snöfall, dags att börja med antihistamin. Och igår var halskliet borta! Borde börja fira min födelsedag med att ta årets första antihistamin, så att jag kommer ihåg det och inte tror det är en begynnande förkylning varje år.

Här hemma har det varit fullt med blommor, tack vare den där födelsedagen. Allt eftersom delar av buketten har gett sig så har jag plockat om och delat upp. Inga skapelser som skulle ge mig jobb i blomsterbutik men kul ändå.
Ena buketten var härligt busig. De rosa tulpanerna slog ut snabbt medan de lila strävade upp mot ljuset.

När de rosa var utblommade fick de lila flytta ut i flera små vaser tillsammans med grönskan.

Även den andra buketten var en härlig blandning av blommor och grönska.

Och med blomblad som faller så kan en ödla få lust att skaffa sig vingar.

När alla blommor var utblommade fick grönskan flytta ihop i en vas. Och ödlan gillade läget.


Bjussar även på en rolig bild från den där solskenspromenaden.
Fick mig ett gott skratt när jag kom hem och kollade fotona, just när kortet togs hade tydligen vinden lekt i vassen så den där båten som syns i första bilden blev alldeles osynlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett avtryck.