tisdag 3 januari 2017

En bra start

 Ibland känns livet som ett kinderägg, ni vet det där med tre saker i en. I mellandagarna var jag och hämtade min skål som jag hade gjort under en workshop i april, i höstas var jag i väg och glaserade den och nu var den bränd för andra gången och färdig att flytta hem till mig. När jag gick dit för att glasera var jag helt inne på rött men så såg jag ett färdigt alster i en färg som bara var den färgen som min skål skulle ha.
Handen upp alla som tycker den har en gröntonad nyans. Färgen heter tydligen "brun" men mig ger den känslan av mosstäckt mark och solljus som strilar ned genom skogens grönska. Och det passar ju bra eftersom det liksom är ett träd i skålen.

En annan bra start är att jag har gjort en stor sats av guldmüsli. Jag inspirerades av guldmjölken, växtmjölk med bland annat gurkmeja i, och gjorde mig en müsli. Den kanske ser lite tråkig ut men för att kunna variera mig så har jag mina blandade frön i en bytta för sig (hampa, hela linfrön, chiafrön och sesamfrön). Solrosfröna har jag i kylen så att de håller sig bättre.
Den tredje bra grejen är att jag  börjar komma igång med kefirätandet igen. Hade en dipp när det var tråkigt för att jag inte gillade att ha något till den, jag saknade frukten och fröna. Men denna guldmüsli är så smakrik så den och kefiren lyfter varandra. Och då fungerar det med frön och frukt också.

Guldmüsli
1 msk kokosolja/kokosfett (det i burk, inte det processade i silverfolie)
0,5 msk gurkmeja
0,5 msk ingefära i pulverform eller lite mer finhackad färsk
en nypa mald svartpeppar (jag vet inte om det stämmer men det ska hjälpa kroppen att ta upp de andra nyttigheterna)
havregryn

Smält kokosfettet på låg temperatur i en stekpanna eller vid gryta. Blanda i kryddorna och rör ut dem ordentligt. Pytsa i havregryn och rör tills det har sugit upp vätskan och blivit torrt. 

Låt svalna och häll sedan upp i en glasburk (plast lär ta både lukt och färg av gurkmejan). Blanda i frön när du äter den eller blanda direkt i burken.




6 kommentarer:

  1. Tycker du är så duktig på att göra nyttiga saker att äta. Själv är jag nog mer duktig på att göra onyttiga, tyvärr....

    ja, jag har fått tillbaka mitt kedjebroderi och borde visa det. Har fallit i glömska men får skärpa till mig och visa upp det...

    Ha en god fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är duktig på det onyttiga också och på att tappa de bra vanorna. Men också på att hitta tillbaks, igen och igen ;-)

      Radera
  2. Åh vilken vacker skål du skapat, älskar också färgen <3
    Och muslin såg onekligen spännande ut, kanske något att prova på =)

    SV: Skoj att du gillade mitt inlägg...intressena kommer snart...lovar ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du också föll för färgen. Ser fram emot utvärdering om du testar müslin.

      Radera
    2. Hm tror du att det funkar lika bra med kokosolja, har inget fett hemma... =)

      Radera
    3. Samma sak, olika benämning. Förvirrade mig också i början.

      Radera

Lämna gärna ett avtryck.