söndag 8 januari 2017

Det busiga paketet och andra julklappar


Den där förkylningen höll på att sätta stopp för julfirande på andra ställen än här hemma men så vände det och vi gjorde en galen turné, tre ställen på tre dagar. Phu... Härligt att vara på alla ställena men allt detta resande däremellan på så kort tid, det gör jag helst inte om.

Jag brukar ju ge bort upplevelser, ätbara saker eller egenhändigt skapade saker. I år så blev det väldigt lite av sådant, faktiskt bara en och det är den jag visade upp förberedelserna till här. Rim blev det i alla fall och nu får vi se om ni kan gissa vad jag gav bort :-)

Föräldrarna fick ett paket med rimmet som är överst på sidan. När jag slog in paketen så fick jag slut på julklappsetiketter men det var så roligt att göra egna så jag kanske inte köper in nya.

Till DenDär hade jag författat ett rim som sedan inte kom med i sin helhet.
Nu kan du hålla tassarna varma
även om du under promenaden behöver larma.
Och toppen går i samma färg men syns ändå
om ljuset dig till huvudet nå.


Till BrorsonBus skriver jag rim som gör det enklare att förstå vad det är i paketet, tänker att det får bli klurigare allt efter att han blir äldre.
Med den här kan du springa, cykla eller simma
och samtidigt filma i en timma.

BrorsonBus utropade "filma!", öppnade paketet och ägnade resten av dagen åt att springa runt med actionkameran (en enkel sådan). Det blev, precis som jag hade trott, en uppgradering av våra knasfoton och vi skrattade gott åt suddiga sekvenser och extrema närbilder. Återstår att se om han även kommer att filma så att man ser vad som händer :-)

Och vad var det då i de andras paket? Jo, föräldrarna fick reflexband med kardborrestängning då de inte gillar saker som sitter åt, att sätta runt armen eller benet. Köpa på Smart in the dark.

DenDär hade fått prova sina julklappar redan innan jul och tur var väl det för även om mössmodellen, också den från Smart in the dark, passade bra på Kanel så passade den inte alls på DenDär. Vantarna, med sådana där fingertoppar som gör att de fungerar på touchskärm, passade så bra så dem fick  han börja använda direkt. Fast vi gjorde upp att de skulle stoppas ned i ett paket så att han också fick något när vi delade ut julklapparna.
På självaste julafton fick han ändå en mössa. Den låg övergiven på mataffären då en söm hade missats. För nästan inga pengar alls och med en söm sydd här hemma så fick den krypa ned i ett paket och få följande rim:
En mössa du får ändå
så fluffig julefrid dig nå. 

För han har suktat efter min fluffiga tomteluva tidigare år, nu har han en egen. Om inte Kanel lägger beslag på den... Visst ser han ut att trivas?  Det är tur att han ställer upp som fotomodell,  varken DenDär eller jag är ju så pigga på det.

Föräldrarna fick även ett paket med det svårgissade rimmet
Du sa att ni en sådan borde ha
så här är en där materialet är bra.

Och det som var i bra material var en antihalkmatta till badrummet, en matta fri från ftalater. Jag tycker att det är en djungel att hitta vettig plast de gånger man behöver något men efter mycket letande på nätet så hittade jag denna till oss. Den är tillverkad av TPE, ett termoplastiskt gummi och det är något som, i alla fall i dagsläget, sägs vara bra ur miljösynpunkt. Och eftersom min pappa hade nämnt att de också borde ha en matta så blev det en till dem med.

På julturnéns sista anhalt delades det busiga paketet ut. Minns ni det?

Mottagarna fick vänta medan vi fixade det sista och sedan fick de order om att tvätta händerna innan de fick komma ut i köket. Först fick de läsa rimmet.

Vi vill med er umgås
medan vi smörjer våra krås.
Ni får bestämma varthän det bär,
två förslag kommer här:
En restaurang en regnskog har,
en annan är så mörk så man inte ser vad man tar.

Så var vill ni gå på äventyr?

Och sedan var de modiga och stoppade in händerna från varsitt håll.
Kladdigt var det i paketet...
Jag bara älskar samtalen med den här ungen, reflektionerna. När vi efter paketöppnandet pratade om paketets utseende så berättade jag att jag, mitt i paketskapandet, kom på att jag inte vet hur en regnskog ser ut. "Då fick du hitta på" säger ungen spontant  Och när jag beskrev Svartklubben,  restaurangen där man äter i totalt mörker,  så blundade ungen medan jag var den blinda som såg. Och så ledde jag henom till bordet,  drog ut stolen, serverade låtsasmat och hen,  ja hen åt med stor inlevelse. Och jag bara älskart. Efteråt bestämde hen sig för regnskog denna gång men sa att nästa gång (som i nästa julfirande) så kanske hen kommer att välja den mörka restaurangen. <3
Regnskog?  Med zoo-apor.







4 kommentarer:

  1. Vad himla duktig du är på att rimma. Kul att läsa.

    Önskar dig en fortsatt fin söndag och ny vecka å tack för ett mysigt å trevligt inlägg.

    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag struntar högaktningsfullt i versmått och sådant och bara leker på.

      Radera
  2. Ni verkar att ha fått en toppenfin jul och skojigt med alla rim =)

    SV: Nej jag har inte heller plats för allt hemma så mycket utav det jag hittar ger jag vidare till de som behöver, välgörenhetsbutiker, mm och en del säljer jag vidare i min loppisbutik =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Komprimerat men kul :-)

      Bra jobbat med återvinning!

      Radera

Lämna gärna ett avtryck.