onsdag 30 mars 2016

Om julen vara till påska, hur länge varar påsken då?

Vi drog söderut över påsk, hela dryga milen till Södermalm. Lyxigt att få låna/vakta lägenhet och leka storstadsbor. Mindre roligt var att jag direkt däckade i migrän men även om det kändes lite bortkastat att vara storstadsbo då så var det väldigt skönt att jag kunde vara där medan DenDär stannade kvar hemma. I vanliga fall försöker han hålla sig hemifrån så mycket som möjligt när jag är dålig för att ge mig lugn och ro och inte trigga min migrän ytterligare men nu kunde jag däcka i fred och sova när som medan han kunde koka sig en kopp te utan att göra mig illa.

Men sen! För lagom till påsk var jag frisk och glad och pigg och DenDär var ledig och av farten liksom komprimerade vi hela söderupplevelsen till fem dagar. Promenerade, gick på bio och åt på alla roliga restauranger som finns. På självaste påskafton fick vi också tokryck och bokade in oss på ett påskdagsbesök hos Magic Bar så dit drog vi på söndagen och åt påskbuffé och kollade på uppträdande. Maten var helt ok men som lyckligast blir jag alltid när jag upptäcker att det finns färskpotatis! Åt den med smör och åt den på knäckemacka. På annan dag påsk kokade vi egen färskpotatis och sparris. DenDär åt lax till medan jag hade fångat en annan fisk.

Jag är nämligen inte så förtjust i sill men tycker om senapssåsen så detta recept ville jag verkligen testa. Nu blev det väl inte som vanlig senapssill, även om man bortser från avsaknaden av sill... I receptet stod senap och skånsk senap men jag tog det vi hade hemma vilket var västervikssenap och chilisenap och så minskade jag mängden socker och höjde syran med lite mer vitvinsvinäger. Gott blev det!

Fast godast är nog ändå potatis med potatis. Får jag bara det och smör och kokt dill och kanske en knäckebrödskiva så är jag supernöjd!

6 kommentarer:

  1. Kul att du piggnade till. Jag har också provat auberginesill och det gick knappt att märka skillnad från vanlig sill. Såsen gjorde ju att all sillsmak/auberginesmak dränktes så det blev ett toppensubstitut om du frågar mig. Aubergine har ungefär samma konsistens som sill verkar det som. Även om jag själv föredrar fisken så tycker jag det är genialiskt att använda aubergine om man vill ha en vegetarisk variant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du också har testat och visst är det som du säger att all smak sitter i såsen, iaf på senapssill.

      Radera
  2. Jag har gjort veg-sill på zucchini som jag skar med osthyvel och saltade. Lät ligga tills de vattnat av sig och torkade. Är inte så förtjust i aubergin, men om en gillar det kan jag tänka mig att et är mer sill-konsistens. Å det är ju lixom smaken på såsen som en är ute efter...
    Skönt att du piggnade till för att låna boende på Söder låter riktigt najs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, jag ramlade även över ett recept på gravad zuchini som jag tänkte testa bara för skojs skull.

      Radera
  3. Fy hundan för migrän. =( Skönt att den gav med sig sedan så att du kunde fira påsk och njuta av det stan har att erbjuda. Jag gillar inte alls inlagd sill, men din söta påskfisk skulle jag mycket väl kunna tänka mig att äta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade inlagd sill som barn men sedan började jag ogilla konsistensen, skumt hur det kan bli. Min fisk är jättesmidig, funkar både som fisksubstitut och köttsubstitut :-)

      Radera

Lämna gärna ett avtryck.