onsdag 25 november 2015

Varde ätbart ljus

Novembertemat i monthly makers är ljus. Mina tankar gick ju direkt till ljus som man eldar. Och sådana har jag både dekorerat och gjutit under månaden. Vår galna sjuarmade adventsljusstake kan du se här, där har jag även skrivit om hur mitt dekorerande väckte jobbiga funderingar på hur ens egna handlingar kanske befäster normer som man egentligen inte gillar.

I mitt inlägg om att gjuta ljus skrev jag även om hur man genom att bjuda in till  middagar kan sprida ljus i en tid där mörka krafter försöker ställa människor mot människor. Kika gärna in på  Invitationsdepartementet för att få reda på hur även du kan vara med. 

Det ljuset som jag visade upp i det inlägget var en idé som funkade över förväntan men jag tycker att grisen är så söt så den har jag inte kunnat med att sätta fyr på än.
Så många inlägg om olika typer av ljus har det blivit under november men så var det ju det här att jag hade bestämt mig för att skapa ätbara grejer... Jag gillar att ha många olika ljuskällor under hösten och jag gillar att ställa fram adventsljusstakar och stjärnor såhär inför advent. Att promenera i mörkret (hur mörkt det nu blir i en stad) och titta in i andras pyntade fönster tycker jag också om så jag bestämde mig för att ta fasta på det och göra mig ett upplyst hus med adventsstjärnor.

Och sen blev det natta...

 När vi skulle äta lät det ungefär såhär;
"Jag tar lite mer tak."
"Hur många granar vill du ha?"
Huset är köttfärs, jag byggde upp det runt en konservburk som jag hade slagit in i aluminiumfolie. I hålet som blev kunde jag sedan lägga en pannlampa, väl inpackad i en plastpåse. Snön är blomkålspuré och granarna är potatismos med hackad spenat som jag spritsade direkt på tallriken. Just granar är jag sugen på att göra igen, så gott, enkelt och effektfullt.

I ätbara återblick på tidigare teman har jag nu både lekt med tändstickor och magi. Eller tändstickorna var det DenDär som lekte med medan jag fotade och åt.

Magin var helt min egen även om DenDär hjälpte mig att äta upp skapelsen.



Sammanställningen hittas här.

2 kommentarer:

  1. Dina skapelser är alltid så kluriga och sprakande fantasifulla, Katarina! Så vansinnigt roligt och galet med ett hus i köttfärs. =D Jag älskar att din blogg aldrig blir förutsägbar och att du vågar ta ut svängarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag funderade även på att timmra huset med korv, kanske en annan gång.

      Radera

Lämna gärna ett avtryck.