tisdag 27 oktober 2015

Monthly Makers mars - ätbar lera?

Min första tanke på temat lera var att laga till något i lergrytan men det kändes så extremt fantasilöst så jag klurade och gruffade och kom sedan på att jag hade sett nått som kanske gick att använda när jag för nått år sedan slötittade på "Sveriges mästerkock". Jag må tycka att produktionens klipp och klistramentalitet är jobbig men jag blir samtidigt så imponerad och inspirerad av hur deltagarna trollar med råvarorna. Och i ett program så var det en som lagade något som påminde om min lera. Då i mars försökte jag nämligen göra mig en egen lera vilket gick sådär, antagligen för att jag inte följde receptet. Den leran innehöll salt, vatten och potatismjöl och efter att ha googlat lite så medan den nya innehåller salt och äggvita. Såhär i efterhand tror jag mer på ett annat recept som jag också såg, det innehöll även mjöl och vatten.

Salt lera nu och då.


Då i mars blev det en drake av leran.
Den här gången var det rotsaker och citroner som täcktes av leran innan allt fick åka in i ugnen. Där saltades maten medan den liksom tillagades i sig själv. Det kul att ta fram formen och hacka sig in och det smakade gott. Särskilt citronen gillade jag, sådär söt som den blir när den är varm men samtidigt men en sälta.
Man äter alltså inte saltblandningen så lite bortkastat kan jag tycka att det är att fixa så här, tror att jag kommer fortsätta ångkoka mina rotsaker. Men jag är sugen på att testa att tillaga en köttbit i saltinbakning. Det tror jag kan bli jättegott. 

1 kommentar:

  1. Åh, men sköning! Äta lera?? =D Ha, ha, du är ju fantastisk!
    Roligt att saltbakningen blev god. Min sambo gjorde någon slags fisk på saltbädd och som blev totalt oätlig pga att den var så vaaaaaansinnigt salt. (Men berätta inte för honom att jag har sagt det!) =)

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck.