söndag 7 juni 2015

Varde mörker

Svartklubben
I fredags fick jag inkassera min födelsedagspresent, en mörkermiddag på Svartklubben. Restaurangen har blinda medarbetare som vant rör sig i det beckmörker som man befinner sig i. Självklart kan de lokalen utan och innan och har koll på vem de placerar var. En bordsgranne berömde ena servitören för att hon klarade av att ta sig fram i mörkret. Jag höll på att få en skrattattack när servitören, antagligen vant, svarade "För mig har det alltid varit mörkt." Själv blev jag mest imponerad av att servitörerna kom ihåg allas namn.

Jag upplevde att många gäster lät oroliga och uppe i varv pga mörkret, röstlägena var höga och delvis gälla. Det lugnade bitvis ned sig under kvällen. Själv kände jag mig väldigt avslappnad, mer busig än något annat.

Eftersom jag är van att se så tyckte jag att själva matupplevelsen tappade lite i att inte ha det visuella intrycket av måltiden. Fast en fördel är ju att jag kunde slicka efterrättstallriken utan att någon såg :-)

Är man i Stockholm och sugen på något nytt så rekommenderar jag helt klart Svartklubben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett avtryck.