måndag 18 maj 2015

Solsken på burk

 
Förra veckan var en väldigt kreativ vecka på ett såntdär underbart skönt flow sätt. Att skapa något av innehållet i Mystery Box har varit utmanande och kul och är något som fortfarande pågår. Hur och vad det blir visas om en vecka. Lite skrivet har det också blivit, eller mer karaktärsskapande. En härlig känsla när det äntligen faller på plats. Och så har jag gjort solsken och hällt det i en burk. Såg det hos en annan bloggare, med rubrik och allt, men den sida jag sparade var den där receptet stod och nu hittar jag inte tillbaks så jag vet inte vem jag kopierar den härliga rubriken ifrån.

Efter några dagars ruskväder så sken solen i lördags. Ryggsäck snabbpackades och även kassar med saker som skulle till loppis. Ut i solen, lämna in saker på loppis och så skulle vi "bara" in och titta och då kom vi ju ut därifrån med en dabuka (en arabisk trumma), en pappersklämma och en ful canvas. Sakerna fick följa med oss på promenad och ibland trummade vi loss, canvasen funkade ok som enkel trumma den med :-)

Vi dukade upp vår "släng ned vad som finns hemma"-picknick i ett maskroshav. Canvasen visade sig vara mångsidig, nu fick den leka duk.



När vi mätta och glada låg och njöt av solen så kom jag på att vi ju låg mitt i ett marmeladhav!
Marmelad!
Receptet som jag typ följde innebar att man skulle slå kokande vatten över de gula kronbladet och låter det stå tills det har svalnat. Det ser ut ungefär som när man gjorde soppa som liten.

Jag hade ingen färsk citron och lime hemma och jag gillar ändå inte skal i min marmelad så jag slängde i lite från flaska istället. Kanske lite för mycket kan jag tycka i efterhand eftersom marmeladen smakade en hel del citron och lime. Men den smakar inte bara det utan har en brytning som jag gillar. Jag har i efterhand sett att vissa låter kronbladen och vattnet koka ett tag och det ska jag nog testa nästa gång för att se om det ger mer blomsmak. Det är så lätt att göra sylt och marmelad tycker jag sedan syltsockret kom, en favorit hos mig.

Gott och vackert!

Ett tips är att inte låta blommorna ligga efter att man har plockat dem utan ganska direkt rycka loss kronbladen. Om man tänker "ska bara" och tar sig en lång middagslur så är inte blommorna såhär fint utfällda längre utan de har dragit ihop sig vilket gör dem rejält svårrensade.

2 kommentarer:

  1. Det kan ha varit hos mig? Men min rubrik var "Solen fångad i en burk". Samma recept dock....
    Nu är jag sugen på att testa att göra maskrossirap också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer! Och jag mindes visst fel vad gällde rubriken.

      Tog bort din ena kommentar, du verkar gilla att dubbelkommentera just nu :-)

      Radera

Lämna gärna ett avtryck.