onsdag 11 mars 2015

När helvetet frös till is (eller Katarina syr igen)

När jag på lördagsmorgonen skulle sätta upp förhänget så kom jag på att den här underbara fjäderlinan även kunde användas till att sätta upp mitt mumintyg på ett bättre sätt än de knappnålarna som den tillfälligt satt med. Visst är det smidigt med dessa linor? Enkla att sätta upp, enkelt att byta tyg på.

Och då kom jag på att jag inte hade zigzagat och lagt upp mumintyget... Men, och om ni hörde något som knakade där på lördagen så var det bara helvetet som frös till is, för jag tog fram symaskinen igen och fixade det. Mindes till och med hur mycket enklare det är att sy när man har pressat kanten. Brukar alltid tänka att "det här är så lite" och sedan så krånglar och svär jag. Men med förhänget så pressade jag faktiskt och gjorde det även på mumintyget.

Bildbevis! :-D

Tanken var att göra en kanal även på mumintyget men jag insåg att jag då hade fått kapa månen så det blev bara en fåll. Men inte vilken fåll som helst, och nu åkte nog djävulen skridskor och har roligt utan att plåga stackars själar, för jag tänkte på att använda vit tråd på det vita och svart tråd på det svarta. Och jag tänkte på det _innan_  jag hade kört allt med samma så jag behövde alltså inte sprätta en endaste gång.


Den där jag bor med plockade fram klädnypor och vips var tyget uppe. Ett tyg som jag budade hem på tradera för många år sedan för att jag tyckte så mycket om det. Sedan har jag inte vetat vad jag ska göra med det och jag har till och med försökt ge bort det men alla har tackat nej för att de inte heller vetat vad de ska göra. Men när jag rensade och packade efter flytten och fick upp mumin så insåg jag att nu fanns en plats för det. Och visst gör det sig fint över vår bäddsoffa?



Gillar motivet, det finns så mycket att fantisera om. Vad är Mumintrollet på väg från eller till? Musen är i alla fall med honom. Vad diskuterar Muminpappan och Snorkfröken? Vilka nya äventyr blickar Snusmumriken mot. Vad för bus har Lilla My gjort nu? Och var är Muminmamman? Gillar även att himlens svärta övergår i gräset, snyggt sätt repetera ett motiv.

2 kommentarer:

  1. Oj, ambitiöst att byta färg på tråden! Snyggt blev det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är imponerad själv för att inte tala om förvånad. Sådant brukar jag inte tänka på förrän efteråt.

      Radera

Lämna gärna ett avtryck.