fredag 27 februari 2015

Action... (fotoutmaning)



När februari månads teman presenterades så stod där ”Aktion” vilket fick mig att tänka på att agera för något, eller mot något. Aktion, manifestation, demonstration. Väskor på statyer är ju en sådan aktion som har varit aktuell nu det senaste. Jag har alltid, oreflekterat, gillat fotot på damen som dänger handväskan i huvudet på en nazist. Inte för att våld är ok utan för att det har känts som en såndär impulsiv ”nä, nu räcker det”-handling som jag önskar att jag kunde ge uttryck för oftare. Fast utan att dänga till folk.  

Nu när bilden har blivit aktuell genom den nekade statyn så har jag läst mer om bilden, blanda annat här. Jag gillar fortfarande ställningstagande men har fått inse att händelsen kanske inte alls står för det jag, och säkert många andra, har trott att den står för. Tydligen så var det en motdemonstration innan nazisternas demonstration. Efter denna motdemonstration agerade sedan en del människor som en mobb och anföll nazisterna. Om damen på fotot var en del av denna eller om hon råkade gå förbi vet jag inte.  

Jag tycker fortfarande inte att yttrandefriheten ska ge rätt att kränka mänskliga rättigheter.  Men att vara del av en mobb som fysiskt ger sig på demonstrerande oliktänkande är inte heller att värna om yttrandefriheten, då finns det andra sätt att visa sin avsky på.

Och från detta så skall jag på nått sätt ta mig vidare till dagens fotoutmaning som någonstans börjades stavas ”Action”...

Action som i snabba rörelser. Men då kort slutartid inte är något som min mobil känner till så jag fick anlita modeller som agerade actionartat i stillhet :-)

Fyllt år har jag ju liksom gjort och redan när jag i januari bjöds på god spindelmanstårta så bestämde jag att jag skulle göra en sådan chokladtårta när jag fyllde år. Fram tills nyss så har jag haft typ tusen olika dekorationsplanen men när jag fick en drös ljus av grannen så föll valet på denna lite dramatiska dekoration.

Här seglar kärleksbåten i all stillhet. Men vad är det som skymtar i bakgrunden?

En (hårig) jättebläckfisk!

Hur ska det gå för kärleksbåten?

Hos fröken foto kan du se hur andra har tolkat dagens tema.


3 kommentarer:

  1. Love boat!! Ååå, jag minns en fantastiskt underbart hysterisk dagsåpa. Vi följ den slaviskt på gymnasiet =) Fin tårta!
    Jag gillar också starkt bilden på tanten med väskan. Som jag minns det hyllads hon i media. Och nu skriker media om hot mot demokratin när någon får en tårta i ansiktet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den följde jag också, lunchade framför den när jag hade flyttat hemifrån. Såg du avsnitten när de kryssade i bla sverige? Och när de tog upp den igen och gjorde en modern variant? Åh, nu vill jqg ha love boatamaraton :-)

      Radera
  2. Vilket spännande inlägg, fullt med action ♡ helr galet häftig tårta!

    Kram kram Malin

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck.