söndag 18 januari 2015

En femårspresent - I mina händer denna vecka




I fredags grattades en femåring, samma unge som var på besök här nyligen. Stackarn firade sin födelsedag med feber men vi lämnade ändå en present och fick med oss en bit tårta. En läskig och jättegod chokladtårta med spindenät och spindelägg. 

Jag vill gärna ge upplevelsepresenter eller pysselpresenter även till barn och har funderat lite fram och tillbaks. En idé var att påbörja ett litet fotoalbum med bilder från när vi har träffats och lämna plats kvar för kommande äventyr. Under en promenad slank jag in på ett loppis och tittade vad de hade inne men det var inget album som kändes kul. På vägen ut fick jag syn på ramarna och föll för två lila. I den ena satt jag ett utskrivet foto från deras besök senast och i den andra satt jag en lapp med ett löfte om ett åkband på Gröna Lund. Känns roligare att ge bort det på det här viset än bara genom ett vanligt presentkort. Ett väldigt enkelt pyssel där själva tankearbetet på hur kommande upplevelser skulle utlovas var större än själva ihop-pysslandet.



Sen skulle ju presenten slås in och då insåg jag att jag och presentpappret ännu inte är på samma ställe, det enda som finns här är julklappspapper då det hade prio i flyttlasset i november. Men sparare som jag är så var det ju inte bara julklapparna i sig som fick följa med hem utan även pappret de var inslagna i. Fint papper hamnar i pyssellådan med en känsla av att jag har fått dubbla gåvor. Ett av julklappspappren hade stjärnor på sig och det tyckte jag funkar fint även som födelsedagspapper så det fick det bli.



Ja, det var vad som har varit i mina händer under denna vecka. Vad har du sysslat med? Häng gärna på i den roliga bloggutmaningen som pågår i tio veckor. Och här kan du kolla in vad andra har sysslat med denna vecka. Inspiration!

Imorgon ska jag lotta ut nått för första gången. Fick fel dymotejp och tänker att den kan nån annan få pyssla med.

10 kommentarer:

  1. Vilken bra idé! Jag tycker också om den sortens presenter, men framför allt upplevelsepresenter är ju lite kluriga att presentera/paketera på ett roligt sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara att härma och göra ditt eget av :-D

      Radera
  2. Vilken kul present, tror alldeles säkert att den var väl uppskattad. Så roligt att du gillade nyhetsbrevet :) och ja, det är helt kravlöst... men bara måste ha lite roligt i livet, inspireras av andra och jag blev jätteglad av att du känner så!
    Ha en riktigt fin söndag.
    kram kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det roligaste med den här typen av presenter tycker jag är att de sprider glädje flera gånger och så blir det som en present till mig med : )

      Fotat idag för nästa veckas tema! Får se om.det blir det eller om jag kommer på nått annat innan. Kul att klura.

      Radera
  3. Vilken superkul present! Rolig att få, att göra och att skapa ett minne av! Toppenidé! Kul att du är med i utmaningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att utmaningen är igång igen! Och presenten ovan är ju rolig att ge också för jag kommer ju få vara med och leka.

      Radera
  4. Smart idé! Det blir ju tre presenter i en, över tid!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som ett kinderägg men ännu bättre ; )

      Radera
  5. Det var en bra variant istället för ett presentkort. Den iden skall jag lägga på minnet.

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck.