söndag 7 december 2014

Nu är vi uppe i fem ljus!


En trevlig sak med att tjuvstarta adventsfirander tre veckor innan är att det blir mååååånga ljus. Än en gång är vi inte på samma plats som själva ljusstaken som är grunden till tjuvstartandet så ljus fick letas upp ur gömmorna här. Barndomsljuset fick idag sällskap av sista rosljuset från en förpackning som jag köpte i Belgien når jag var barnflicka där 94/95. Den typen av ljus påminner mig om också om barndomen. Jag var dagbarn hos grannfamiljen och i deras vardagsrum stod en häftig ljusstake med massa rosenljus, oeldade då det var dekorativt. Granntjejen och jag kom på att det gick att bryta av överdelen av kronbladen, värma detta i handen för att sedan göra olika figurer innan vi formade tillbaks det till ursprungsformen och satt tillbaks det på ljuset. Såg precis ut som innan vi bröt av det. Trodde vi. Skäll fick vi när dagmamman dammade bokhyllan..

Dagens ljus fick sällskap av en chiapudding med saffranssmak. Gott men inte lika gott som den jag ätit tidigare, då var det vanilj i och bär på toppen.

Chiafröpudding med saffran
3dl kokosmjölk (lätt)
4 msk chiafrön
1/2 påse saffran

Mortla saffranen, rör ut i kokosmjölken och rör i chiafrön. Låt stå några timmar eller över natten, rör någon gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett avtryck.