fredag 5 december 2014

Adventskalender - femte december




”Alice. Någon vill att du torkar henne, kommer du?” ropar pappa från badrummet.
”Hejkon Bacon” garvar Pontus där han står vid diskbänken och fixar varm choklad.
”Hon heter inte Hejkon Bacon” skriker Alice och kastar sin ostsmörgås mot Pontus. ”Smask” låter det när en grismun fångar mackan i luften.
”Wow!” hojtar Pontus och sträcker sig efter en limpskiva, ”Kom Hejkon Bacon, gör det igen”. Upp flyger brödbiten och efter far grisen.  ”Smask!”
”Hon är min gris säger jag! Kom hit grisen” stampar Alice men Hejkon Bacon traskar tillbaks till Pontus och tittar på honom och limpan.
”Wow grisen.” Pontus sätter sig på huk och kliar Hejkon Bacon under hakan. ”Du är cool ändå.”
”Kom hit sa jag. Hit grisen! Fot!”

Pappan har tittat en stund på grisen och sina barn, nu smyger han fram till Alice. ”Jag tror faktiskt att hon har bestämt sig för att heta Hejkon Bacon” viskar han och räcker Alice en brödbit.
”Jag vill inte” suckar Alice men när hon ser Hejkon Bacon gosa med Pontus så bestämmer hon sig. ”Hejkon….” Ingen reaktion. ”Hejkon….” säger hon igen, ”Bacon” nästan viskar hon och då tittar hennes gris äntligen på henne. ”Här, gott, bröd till dig. Kom Hejkon…. Bacon.” Alice blänger på sin bror medan grisen trippar fram till henne.  Hejkon Bacon stannar framför henne, ögonen låsta på brödbiten men den kastas inte iväg. Istället sätter sig Alice på huk och klappar grisen. ”Här min gullegris, min fina lilla gris” viskar hon och matar Hejkon Bacon med brödet.  Hon buffar på Alice för att få mer. ”Nä, nu är det slut förstår du. Och vi får inte ge dig för mycket mat för då blir du sjuk. Det sa…” Alice biter sig i tungan, tänk om grisen blir ledsen igen om hon påminner den om gården. ”Glöm det, nu ska jag visa dig hur vi bor. Det såg du ju inte igår, då ville du ju inget alls.”

”Badrummet har du ju redan sett.” säger Alice och pekar på dörren mitt emot köket, ”bredvid det ligger mitt rum, titta vad fint jag har gjort det till oss”. Hon öppnar dörren och Hejkon Bacon känner igen den roliga filten från igår men idag ligger den bara stilla och är inte alls lika rolig. ”Här sover jag och det ska du också göra.” säger Alice och sätter sig på sängen. Hejkon Bacon ruskar på sig, hon vill inte alls sova, hon vill tillbaks ut till korridoren. Alice följer efter, pekar inåt lägenheten, ”Där är vardagsrummet, där hänger vi på kvällarna.” men Hejkon Bacon traskar iväg åt hallen till, sniffandes längs med golvlisten. Så stannar hon framför en dörr som luktar väldigt gott, hon krafsar på den men den förblir stängd. ”Det där är Pontus rum” säger Alice, ”du kan få kika in.”
”Det kan hon inte alls!” ropar Pontus från köket, ”hon kommer bara grisa ned. Roligt va?” skrattar han, ”grisar ned”.  
”Äsch, bry dig inte om honom” tröstar Alice, ”det är ändå inget roligt rum, bara en massa dålig musik och så säger pappa att det är en riktig svinstia. Kom så visar jag pappas rum istället.”  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett avtryck.