söndag 19 oktober 2014

Det är mycket fåglar nu



Jag skriver om fågeln Pip och jag viker tranor.

Tranor lärde jag mig vika för massor av många år sedan under en resa i Japan. Sen glömde jag delvis bort det, kom ihåg alla moment utom ett vilket innebar flera frustrerade försök men nada tranor. Tur då att det numera går att hitta pedagogiska videor på nätet. Den lilla bok som jag fick under resan gör raskt ett skutt från kvadratiskt ark till en grundfigur. Smidigt om man som många japanska barn verkar lära sig grundformerna typ innan man kan prata men fullkomligt oförståeligt för en ovan vikare som undertecknad.

Så idag har jag kollat på denna instruktion och vikt en massa tranor. Av någon anledning så vill jag vika struten åt fel håll så idag har jag suttit och sagt "fladderfladder" varje gång jag har gjort det momentet. Får se om det fått hjärnan att minnas att det är den fladdriga delen som ska vikas till en spets. Momentet i instruktionen att, efter strutvikningen, göra en kuvertvikning lärde jag mig inte i Japan men oj vad det underlättar nästa vikning, båtvikningen. Den del som jag alltid har svutit över och likaså den del som jag glömde bort. Eller kanske förträngde...

Och nej, mina namn på de olika vikningarna är hittepå för att komma ihåg så de heter nog egentligen något helt annat. Nu ligger i alla fall dessa tranor tillsammans med ett snöre medans superlimmet, förhoppningsvis, härda fast dem i varandra. Återstår att se hur många fåglar som tar sig en flygtur när snöret hängs upp.

Och som vanligt på nätet så får man ju förslag på en massa liknande grejer så nu har jag en drös länkar sparade. Lär bli fler djur framöver.





2 kommentarer:

  1. Vad fint det blir! Hoppas alla flyger! Har själv försökt origami men det blir mer fel än rätt. Varje gång. Har helt tappat lusten för det. Tack för kommentar om täckena. Tyvärr finns inget inlägg från när jag gjorde dem. Det är före bloggens tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. De gladde mottagaren också är de hade flaxat iväg via posten. Saknar dem lite så ska göra nya till mig själv. Får se om jag vågar mig på fler djur. Om du vill ge det en chans till så rekomenderar jag verkligen instruktionsfilmen som jag länkade till. Och det är ju så smidigt att kunna pausa och backa.

      Radera

Lämna gärna ett avtryck.