tisdag 10 december 2013

Tionde december





”Har du sett renarna?” frågar han och hon vispar runt bland pappren bredvid sig med vänsterhanden samtidigt som hon ritar hjärtan med den högra. Han suckar och går runt bordet för att leta själv, det bara måste vara en ren på kortet till hans kollega och bästa vän. Varje år en ren men i olika miljöer, allt i hopp om att vännen någon gång ska övervinna sin rädsla för att resa själv och ge sig ut och upptäcka världen. I år tänkte han låta renen ligga i en solstol på ett kryssningsfartyg.  Nog för att de båda reser en del i arbetet men det blir ju aldrig samma sak.
”Vad ska du med alla hjärtan till? Du brukar ju aldrig skicka julkort till mig.” skrockar han.
”Jag bakar ser du väl” säger hon och sträcker sig efter ett gult papper.
”Bakar? Snurrade du för mycket i dansen igår eller?” frågar han och får ett klingande skratt till svar.
”Jag kom att tänka på hur mycket Karen älskade lussekatter och pepparkakor så jag tänkte skicka kryddor till henne i julklapp tillsammans med recept. Men jag vill göra ett roligt kort också.”
”Ätbara julklappar är trevliga men jag blir alltid lika frestad att provsmaka innan julklappsutdelningen. Nu blev jag ju sugen på nått gott och vi som inte har gjort julgodis än.”
”Du och dina godsaker.  Vi har äpplen och morötter, gå och gör dig en juice istället. Tänk så smidig den där maskinen är ändå, det var ju bra att den blev årets julklapp. ”
”Men så otympliga de är.”
”Äsch, du hittar alltid något att klaga på men sen går allt galant ändå. Fortsätt pyssla nu.” Och med det börjar hon klippa ut sina bakverk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett avtryck.